door Jesse Moerkerk - 29 september 2011
We klagen al tijden over het online beleid van Nintendo. Ze claimen er hard aan te werken, maar intussen is de concurrentie alwéér drie stappen verder…

Een paar minuten klikken door de beta van Call of Duty Elite maakt namelijk maar weer eens pijnlijk duidelijk hoezeer ik een goede online ondersteuning mis op de consoles van Nintendo.

Niet alleen kan ik in Elite álle statistieken van mijn spel in Black Ops of Modern Warfare 3 zien, ik kan mezelf ook verbeteren door alle informatie die ze aanbieden. Overzichten van alle maps, een gedetailleerd overzicht van alle wapens en attachments en een uitleg van alle spelmodi.

Maar het echte werk zit hem in het sociale aspect. Je kunt makkelijk groepen aanmaken, je ergens bij aansluiten en de strijd aangaan met andere groepen. Daarnaast worden er dagelijks officiële competities georganiseerd met echte prijzen, waarvan de beelden dan weer makkelijk terug te zien zijn.

En om het de speler echt zo makkelijk mogelijk te maken, heeft Activision ervoor gezorgd dat je Elite kan bereiken op PC, op je Xbox 360 of PS3 en natuurlijk ook op je mobiel.

En wat zet Nintendo hier op dit moment tegenover? Een heruitgave van de multiplayergame The Legend of Zelda: Four Swords op onder andere de 3DS. De uitgelezen kans om de online mogelijkheden van dit apparaat nog even goed te laten zien. Niet dus. Je kunt alleen in een offline modus met z’n vieren samenspelen…

Geen goede beurt van Nintendo, waarbij we natuurlijk blijven hopen dat alle knappe online-koppen zich rond de Wii U hebben verzameld, zodat we hier wel online van onze games en vrienden kunnen gaan genieten.

38 reacties
michanefs  - 29 september 2011, 13:49
nou, want de onmogelijkheid om DQ10 te gaan spelen zonder internet verbinding is echt een verbetering... Ik blijf erbij: Nintendo's grootste kracht (voor mij) is juist het ontberen van internet verplichte onderdelen. En van mij mag dat zo blijven.

Of het wordt veel retrogamen in de toekomst voor mij. Voorzover dat nog niet het geval is.
Call of Duty Elite kost een maandelijks bedrag, Zelda Four Swords is een eenmalige gratis uitgave omdat Zelda 25 jaar bestaat. Een vergelijking van niks dus.
"koekiemonster" wrote:
Call of Duty Elite kost een maandelijks bedrag, Zelda Four Swords is een eenmalige gratis uitgave omdat Zelda 25 jaar bestaat. Een vergelijking van niks dus.

Call of Duty Elite is gratis, de Premium-versie kost €60 per jaar en dan krijg je alle uitbreidingen er gratis bij.
g@mer  - 29 september 2011, 15:07
Nintendo is inderdaad niet zo goed op online gebied,
hopelijk kun je met de Wii U wel mappacks kopen,
maar ook weer niet alles moet online.
markiee  - 29 september 2011, 15:10
Ik hoop dat ik het fout heb, maar ik verwacht dat de wii-U straks een middelmatige internetondersteuning krijgt... Dat zou erg jammer zijn want dat idee van een soort online four swords lijkt me erg gaaf! icon_link.png
Elmida  - 29 september 2011, 15:46
Waarom MOET per se alles online tegenwoordig?
markiee  - 29 september 2011, 15:50
"Elmida" wrote:
Waarom MOET per se alles online tegenwoordig?
Het MOET niet, het is gewoon erg leuk en handig! En het is de laatste tijd ook best wel een veelbesproken onderwerp.
Nou Battlefield heeft anders ook iets soort gelijks(dan iets slechter maar tis gratis) en ik vind dat dit eigenlijk gewoon een reden is meer geld te krijgen. Ik hou echt niet van maandelijks betaling voor online(Wow en Online bij Xbox) dus het liefst zou ik een gratis en ook goed online netwerk willen hebben van Nintendo.
Ik vind dat nintendo ook niet alles hoeft, online is natuurlijk leuk en dat komt langzamerhand ook wel. Nintendo richt zich denk ik ook gewoon meer op spellen die dat gewoon niet nodig hebben.
"Nintyfan" wrote:
Nou Battlefield heeft anders ook iets soort gelijks(dan iets slechter maar tis gratis) en ik vind dat dit eigenlijk gewoon een reden is meer geld te krijgen. Ik hou echt niet van maandelijks betaling voor online(Wow en Online bij Xbox) dus het liefst zou ik een gratis en ook goed online netwerk willen hebben van Nintendo.

Deels mee eens, maar er zit wel een voordeel aan premium elite.
Elke maand komt er DLC (mappacks) uit voor MW3. Als je de Premium dienst hebt(€60.- voor 1 jaar) dan krijg je al die mappacks en meer gratis. Een mappack kost nu zo'n 15 euro. Er zijn 12 maanden in een jaar. 15 x 12 = 180. Dus als de MW3 mappacks ook 15 euro per stuk gaan kosten, dan ben je met elite meer dan voordeliger uit.
Ik hoop dat ze me op firstlook weten te overtuigen, anders ga ik voor BF3
Wezzz  - 29 september 2011, 17:05
Elite ga ik niet aanschaffen. Voor die extra's ga ik niet een maandelijks bedrag betalen.
Aeruon  - 29 september 2011, 17:48
Ach ja, online maakt voor mij (haast) niets uit... ik heb thuis toch geen access point, voor een access point, moet ik of naar een vriend, of naar het winkelcentru, icon_eek.gif
"Wezzz" wrote:
Elite ga ik niet aanschaffen. Voor die extra's ga ik niet een maandelijks bedrag betalen.
Of je koopt Hardened Edition van MW3, daar zit een jaar Elite Premium lidmaatschap bij en je krijgt alle mappacks.

OT: Als Nintendo bij de WiiU geen goede online service geeft, zijn ze fucked. Anno 2011 (als de WiiU uitkomt 2012) is een goede online service een must voor een console.
Ik ben niet gewend om zo te reageren, maar sorry Jesse. Wat een waardeloos artikel.

Ten eerste is het al lang en breed duidelijk dat de Wii achterloopt op online gebied en dat CoD Elite alleen voor PS360 is. Erg jammer natuurlijk, maar zo gaat het al de hele tijd en nu nog steeds ja.

Ten tweede begin je dan over de 3DS, waar nog helemaal geen CoD spel op verschenen is? Hoe kun je beredeneren dat LoZ FS een tegenprestatie is voor CoD Elite? Dat slaat nergens op. De 3DS kan prima online multiplayer ondersteunen maar er maken nog weinig spellen gebruik van, dat is een punt van kritiek ja.
Elmida  - 29 september 2011, 19:50
"markiee" wrote:
"Elmida" wrote:
Waarom MOET per se alles online tegenwoordig?
Het MOET niet, het is gewoon erg leuk en handig! En het is de laatste tijd ook best wel een veelbesproken onderwerp.

Maar als de online/multiplayer functie er niet op zit of hij niet goed genoeg is loopt iedereen te bitchen.
sirolf  - 29 september 2011, 19:53
Dat Nintendo geen goeie online mogelijkheden heeft maakt mij niks uit. ik vind brawl zo leuk omdat ik de gezichtsuitdrukking van mijn vrienden dan wil zien als ik ze er met een super smash uit speel. online vind ik het minder leuk en hoeft het ook niet. laat Nintendo gewoon lekker ofline zelda is goed genoeg.
Mja, als ze kiezen voor online, moet het niet met zoiets triests als friendcodes werken, nee.
Tim.  - 29 september 2011, 20:03
"Elmida" wrote:
"markiee" wrote:
"Elmida" wrote:
Waarom MOET per se alles online tegenwoordig?
Het MOET niet, het is gewoon erg leuk en handig! En het is de laatste tijd ook best wel een veelbesproken onderwerp.

Maar als de online/multiplayer functie er niet op zit of hij niet goed genoeg is loopt iedereen te bitchen.
Waarom trek je je daar iets van aan?

@Die gast boven mij
Inderdaad, als je iets doet, doe het dan goed.
markiee  - 29 september 2011, 20:06
"Elmida" wrote:
Maar als de online/multiplayer functie er niet op zit of hij niet goed genoeg is loopt iedereen te bitchen.
Ja dat is inderdaad waar icon_e_sad.gif Maar goed, die hele internethype is zo weer voorbij, dan hebben ze wel weer iets nieuws verzonnen om over te zeiken
Cheesychu  - 29 september 2011, 21:33
"michanefs" wrote:
nou, want de onmogelijkheid om DQ10 te gaan spelen zonder internet verbinding is echt een verbetering... Ik blijf erbij: Nintendo's grootste kracht (voor mij) is juist het ontberen van internet verplichte onderdelen. En van mij mag dat zo blijven.

Of het wordt veel retrogamen in de toekomst voor mij. Voorzover dat nog niet het geval is.

Ik deel je mening met 100% man. icon_e_wink.gif
raceneus  - 29 september 2011, 21:49
"Hina Kagiyama" wrote:
Mja, als ze kiezen voor online, moet het niet met zoiets triests als friendcodes werken, nee.

Ik heb daar geen problemen, mee, hoor. Voor mij werkt zoiets prima.
michanefs  - 29 september 2011, 21:52
"Skibedebabski" wrote:

@Die gast boven mij
Inderdaad, als je iets doet, doe het dan goed.

precies, dus weglaten die zooi
Tim.  - 29 september 2011, 22:03
Nintendo moet dus gewoon een keuze maken: of helemaal geen online ondersteuning of volledige online ondersteuning. Niet zo'n halfbakken systeem als ze nu hebben, daar wordt helemaal niemand vrolijk van. Daarmee wek je namelijk de indruk dat je alleen online-mogelijkheden biedt, omdat je denkt dat het moet en niet omdat je denkt dat dat games beter gaat maken (iets wat Sony en Microsoft wel denken, en terecht in mijn ogen).
Angelus230  - 29 september 2011, 22:06
En om het de speler echt zo makkelijk mogelijk te maken, heeft Activision ervoor gezorgd dat je Elite kan bereiken op PC, op je Xbox 360 of PS3 en natuurlijk ook op je mobiel.
Kan iemand mij helpen. Ik heb de beta van COD Elite. En ik heb een Galaxy S 1. Hoe kan ik dat ook op mijn mobiel bezien ? Is dat te downloaden in de Android Market, en wat is de naam van de app ?
michanefs  - 29 september 2011, 22:11
"Skibedebabski" wrote:
Nintendo moet dus gewoon een keuze maken: of helemaal geen online ondersteuning of volledige online ondersteuning. Niet zo'n halfbakken systeem als ze nu hebben, daar wordt helemaal niemand vrolijk van. Daarmee wek je namelijk de indruk dat je alleen online-mogelijkheden biedt, omdat je denkt dat het moet en niet omdat je denkt dat dat games beter gaat maken (iets wat Sony en Microsoft wel denken, en terecht in mijn ogen).
nog meer reden om het weg te laten dus, de anderen doen het al (en veel beter). Onderscheid jezelf dus met iets anders icon_e_smile.gif
NIN10D0H!  - 29 september 2011, 22:19
"michanefs" wrote:
"Skibedebabski" wrote:
Nintendo moet dus gewoon een keuze maken: of helemaal geen online ondersteuning of volledige online ondersteuning. Niet zo'n halfbakken systeem als ze nu hebben, daar wordt helemaal niemand vrolijk van. Daarmee wek je namelijk de indruk dat je alleen online-mogelijkheden biedt, omdat je denkt dat het moet en niet omdat je denkt dat dat games beter gaat maken (iets wat Sony en Microsoft wel denken, en terecht in mijn ogen).
nog meer reden om het weg te laten dus, de anderen doen het al (en veel beter). Onderscheid jezelf dus met iets anders icon_e_smile.gif
Of juist om het te verbeteren, én jezelf dan nog onderscheiden met iets anders.
Dán maak je je producten interessanter voor de consumenten: dat wat de concurrentie al heeft overnemen, en dan nog dat beetje extra.
Tim.  - 29 september 2011, 22:22
Helaas kent Nintendo op dit moment geen 'en en' en het kiest het de laatste tijd te vaak voor 'of of'.
Heldjunior  - 29 september 2011, 22:25
"raceneus" wrote:
"Hina Kagiyama" wrote:
Mja, als ze kiezen voor online, moet het niet met zoiets triests als friendcodes werken, nee.

Ik heb daar geen problemen, mee, hoor. Voor mij werkt zoiets prima.
ja idd, dan weet je in ieder geval met wie je speelt >.>
michanefs  - 29 september 2011, 22:27
"Skibedebabski" wrote:
Helaas kent Nintendo op dit moment geen 'en en' en het kiest het de laatste tijd te vaak voor 'of of'.

ik vrees dat nintendo helemaal geen keuzes maakt. Nog slechter dus
"Heldjunior" wrote:
"raceneus" wrote:
"Hina Kagiyama" wrote:
Mja, als ze kiezen voor online, moet het niet met zoiets triests als friendcodes werken, nee.

Ik heb daar geen problemen, mee, hoor. Voor mij werkt zoiets prima.
ja idd, dan weet je in ieder geval met wie je speelt >.>
Daar heb je ook zoveel aan als je niet eens met de betreffende persoon/personen kan chatten. Als de WiiU een online syteem krijgt wat zich niet kan meten met Xbox Live en Playstion Network, dan stellen ze de 'hardcore'(imo is er bij Nintendo geen hardcore) fans heel erg teleur.
"Just-in Time" wrote:
Daar heb je ook zoveel aan als je niet eens met de betreffende persoon/personen kan chatten.
Ja, je zou net zo goed tegen de AI kunnen spelen met de meeste online-titels van Nintendo. Net zo onpersoonlijk. Of je moet houden van een uitgebreide discussie met je goudvis ofzo, dan is dit prima.
NIN10D0H!  - 29 september 2011, 23:25
"Skibedebabski" wrote:
Helaas kent Nintendo op dit moment geen 'en en' en het kiest het de laatste tijd te vaak voor 'of of'.
Klopt, ik was idealistisch aan het denken :v[ .
Artho  - 30 september 2011, 9:35
Call of Duty Elite is fakking triest.
Je betaalt voor een of andere shit-service waar stats bij zitten.

Bij TF2 is dat gewoon allemaal gratis.
Ze proberen tegenwoordig ook overal geld uit te slaan, zelfs uit simpele multiplayerstandjes of game-maps.\

Hoewel een betere multiplayer leuk zal zijn bij Nintendospellen, hoop ik ten zeerste dat het NIET zo zal zijn zoals bij Call of Duty.
Shinigami  - 30 september 2011, 12:30
Gelukkig ben ik geen online gamer, En maar goed aders had ik al lang afgehaakt bij Nintendo. Maar ik weet voor mensen die er wel interesse in hebben het better moet gaan, Een goed voorbeeld. Super Smash Bros. Brawl dat was een game waar goede Online functies op had moeten zitten. En als ze het daar al niet op kunnen. Vergeet dan maar het mooie online menu maar en zeker Call of Duty. Spijtig maar ja Gelukkig heeft Nintendo andere dingen waar ze better in zijn.
gamerX  - 30 september 2011, 21:23
Tja, dit soort zaken wijzen ons er toch pijnlijk op dat Nintendo vreselijk achterloopt met online games/netwerken.... Bijvoorbeeld LIVE was de belangrijkste reden waarom ik naast mijn Wii een Xbox 360 kocht.

@Artho: Tja, daarom koop ik ook Battlefield. (Battlelog) icon_cheesygrin.gif

@Hina: Goed gezegd.
Tim.  - 30 september 2011, 21:49
"Artho" wrote:
Call of Duty Elite is fakking triest.
Je betaalt voor een of andere shit-service waar stats bij zitten.

Bij TF2 is dat gewoon allemaal gratis.
Ze proberen tegenwoordig ook overal geld uit te slaan, zelfs uit simpele multiplayerstandjes of game-maps.\

Hoewel een betere multiplayer leuk zal zijn bij Nintendospellen, hoop ik ten zeerste dat het NIET zo zal zijn zoals bij Call of Duty.
Je weet dat Elite ook gratis is he?
Artho  -  2 oktober 2011, 8:27
"Skibedebabski" wrote:
True true, tis waar dat de stats endergelijke gratis zijn, daar heb ik het mis.
Maar ik heb het altijd gewoon bout gevonden dat je geld neerlegt voor maps.
Hoewel ze met die subscription-based Elite ook IRL rewards hebben en dergelijke..
Zal wel leuk zijn voor de fan, maar ik heb het gewoon niet zo op het online gedeelte van CoD (BO). Ook geen (eigen) servers/mods endergelijke.
Laatste posts
Hét Eindexamentopic 2012 (246)
door Helmeroc, 17:26
Jouw laatste retro-games aankopen! (3126)
door Anna McCloud, 17:20
Boersma vs. De Neve: Voorspel en win! (17)
door Sadist, 17:20
Is dit de definitieve Wii U-controller? (14)
door wessel7, 17:19
Waar erger jij je aan? (7018)
door Parasite, 17:19
Tweet laden...
NGamer 02-2012
[N]Gamer Crew
[N]Gamer schrijft al acht jaar onafhankelijk over Nintendo. Heb je een nieuwstip of een vraag aan de redactie? Mail ons!
www.nedgame.nl, het grootste assortiment aan games en accessoires (nieuw en gebruikt)!