door Gerthein Boersma - 18 mei 2010
De nieuwe [N]Gamer ploft deze week op de mat... en daarin kun je Niels' review van Super Mario Galaxy 2 lezen! Een mooi moment om terug te blikken op het inmiddels bijna drie jaar oude origineel, dat in ons blad een 10 kreeg. Deel 1 van een tweeluik.

Mijn gewaardeerde collega Rody schreef de review destijds voor [N]Gamer; ikzelf mocht het meesterwerk becijferen voor het onvolprezen – en helaas inmiddels ter ziele zijnde – multiplatformtijdschrift GMR. Daarnaast schreef ik, voor datzelfde blad, een twee pagina's tellend 'Game of the Year'-artikel, waarin ik de kans kreeg om nog eens in detail uit te leggen wat deze ultieme 3D-platformer zo goed maakte... en máákt. Nu, met Galaxy 2 aan de horizon, plaats ik mijn vijf redenen in een andere context. Want deze redenen zijn ook te lezen als verdediging voor de door Rody uitgedeelde 10. Dat is immers altijd een controversieel cijfer.

1. Een overdosis aan gameplay
‘Gameplay’ is een beetje een vage, zelfs lege term... maar dit is niettemin de beste manier om uit te drukken wat de grote kracht van Mario Galaxy is. In het universum van dit spel kom je elke tien minuten een nieuwe uitdaging tegen, waarbij met de regelmaat van de klok een gloednieuwe spelmechaniek geïntroduceerd wordt.

Of je je nu optrekt aan een serie ‘pull stars’, jezelf wegschiet vanaf een gummiknots, rondholt bovenop een rollende bal, meelift op de rug van een olijke manta of in een luchtbel zweeft die je alle kanten op kunt blazen: je rolt in Mario Galaxy van de ene verbazing in de andere.

En dan de power-ups: ook die brengen stuk voor stuk nieuwe spelelementen met zich mee. Vliegen, doorzichtig worden, stuiteren, op water schaatsen... het houdt niet op. Dat de meeste van deze spelmechanieken op zichzelf al als basis hadden kunnen dienen voor een volwaardig spel, is voor de makers van Mario Galaxy geen reden om ze niet allemaal in één spel te proppen!

2. De anarchie is terug!
In de vorige Mario-game, Super Mario Sunshine, poogde Nintendo’s om de abstracties van de eerdere Mario-spellen te vervangen door een wat realistischer insteek. Natuurlijk bleef Sunshine een cartoonesk avontuur, maar het speelde zich wel af in een min of meer consistente wereld. Op dit eilandparadijs waren, enkele ‘old school’ levels uitgezonderd, alle platformen ‘echt’ iets: stellages, bergtoppen, daken van huizen. En ook de power-ups waren minder fantasierijk: een pratend waterpak is natuurlijk niet alledaags, maar dat Mario daarmee kon zweven of supersprongen kon maken is een stuk meer mechanisch en ‘down to earth’ dan, pak ‘m beet, een blaadje dat hem in een wasbeer verandert.

Met deze aanpak legden de makers zichzelf beperkingen op die in Galaxy gelukkig weer helemaal doorbroken worden. De ‘anything goes’-mentaliteit leeft als nooit tevoren en de ontwerpers lijken weer volledig ontketend te zijn. Een planeet in de vorm van Yoshi’s hoofd? Geen probleem! Zwevende appels die door een reusachtige, hongerige rups aan elkaar worden verbonden? Ook dat moet mogen! En ook wat de power-ups betreft is de magie terug: waarom kan Mario ineens in een zoemende bij veranderen? Nou gewoon, daarom!


3. Ah, good old Mario...
Het lijkt modieus om te zeggen dat, hoe goed z’n games ook zijn, het personage van Mario niet veel soeps is. Een dikkig besnord mannetje is dan ook niet bepaald het type held waar de gemiddelde gamer zich graag aan spiegelt. Maar juist Mario’s non-descripte uiterlijk is zijn kracht: hij is de kwintessentiële man met de pet, de ‘everyman’ en de eeuwige underdog. In Galaxy wordt die rol extra benadrukt door de enormiteit van Mario’s omgeving: een klein mannetje in een eindeloos universum, hollend om niet verpletterd te worden door enorme rotsen of kometen. Het euforische gevoel van het onbekommerd door de ruimte schieten als er weer eens een Launch Star is geactiveerd is daardoor des te groter. Bovendien blijft Mario, uitgedost in zijn herkenbare, primair gekleurde kloffie, altijd herkenbaar – ook vanaf onmetelijke afstanden.

Daarbij wordt nog wel eens vergeten dat er in de loop der jaren een scala aan bijfiguren rond de loodgieter en zijn broer is ontstaan: niet alleen Peach, Bowser en Toad zijn vertrouwde gezichten, maar ook de Bullet Bills, Goomba’s, Piranha Planten, Magikoopa’s, Cheep-Cheeps, Thwomps en Chomps hebben een vaste plek in het Mario-pantheon. Het is niet overdreven om te stellen dat Mario zo z'n eigen beeldtaal ontwikkeld heeft. De winnende combinatie tussen vertrouwdheid en verrassing maakt Mario Galaxy tot wat het is... en zorgt dat je het spel en diens hoofdrolspeler een fikse hoeveelheid karakter echt niet kunt ontzeggen.

4. Een échte 3D-platformgame
Toen Mario in 1996 met Super Mario 64 de sprong naar de derde dimensie maakte, vond Nintendo het platformgenre in feite opnieuw uit. Een knappe prestatie, maar een deel van de eigenheid van ‘de Mario-game’ ging daarmee verloren: in de weidse 3D-omgevingen was vrijelijk ronddwalen om sterren of munten te zoeken vaak het devies. Sommige onderdelen – de Bowser-levels in Super Mario 64 en de ‘secret’ opdrachten in Mario Sunshine – herinnerden nog aan wat een Mario-game écht behoorde te zijn: lineaire obstakelparkoersen vol gemene valkuilen die listig ren-en-springwerk vereisten. Maar verder ging de gameplay meer de free-roaming kant op – wat dat betreft is Super Mario 64 evenzeer de voorloper van de 3D Grand Theft Auto-games als van Mario Galaxy.

Galaxy gaat terug naar de basis: de meeste missies handelen om het simpelweg rennen en springen van punt A naar punt B, maar dan in 3D. Het is weer écht een platformgame, waarin Mario zijn oude capriolen tentoon kan spreiden. Bovendien weet het spel aan dat concept nóg een dimensie toe te voegen: de wisselende zwaartekrachtvelden zetten het spel letterlijk op z’n kop. Laat dwalen en verkennen maar aan Link en Samus over… Mario is weer een echte platformheld.



5. Fijn om naar te kijken én luisteren
De Wii is minder krachtig dan de Xbox 360 en de PlayStation 3 – dat is een feit. Dat Mario Galaxy geen overdonderende HD-ervaring is, spreekt dus voor zich. Maar het oog voor detail dat de makers tentoonspreiden, maakt dat je dit na de eerste minuut al vergeten bent. Door slim gebruik van wat ‘next gen’ beeldtrucjes – rimlighting, gedetailleerde grondtexturen, een indrukwekkende draw distance – doet het spel beslist niet ouderwets aan. De kleur- en fantasierijke sterrenstelsels zijn een lust voor het oog – ook in contrast met de toch wat grauwe, sombere werelden uit de gemiddelde 360-titel.

Geen lofzang op Mario Galaxy is compleet zonder het noemen van de soundtrack, deels ingespeeld door een voltallig orkest. De bombastische composities – Mario meets Star Wars, zou je kunnen zeggen – dragen er mede toe bij dat het spel meer is dan alleen maar leuk: het is oprecht meeslepend!


En, ben je al overtuigd? Dan moet je weten dat ik daarnaast ook nog eens vijf twijfelpuntjes aan mijn artikel toevoegde. Vijf redenen die ervoor zorgden dat ook Super Mario Galaxy niet helemaal perfect is. En als jij vindt dat een spel pas een 10 mag krijgen als het perfect is (dat vindt de [N]Gamer-redactie trouwens niet!), tja... dan kun je dat zien als argumenten waarom Super Mario Galaxy géén 10 waard is. Die lees je woensdagavond!

47 reacties
Dat wordt kopen dus! BTW: goede blog!
"Legend of Zelda" wrote:
Dat wordt kopen dus!

Zou ik sowieso wel doen. Maar ik ben benieuwd naar alle argumenten. Ik wacht gespannen af.
Egt wel kopen nu genoeg geld ervoor
Hé nou is het beginplaatje opeens anders icon_e_biggrin.gif , maar goed hij is leuker :p
Grote blog Boersma. Maar ik zeg ook kopen! Mario kan het echt heel goed in 3D! Ik kan dus niet wachten op de review in de nieuwe [N]Gamer.
Leuke blog icon_e_smile.gif ik herken inderdaad veel van de genoemde dingen, maar om mario nou een underdog te noemen? icon_e_surprised.gif
Eindelijk weer iemand die benadrukt hoe groots dit spel is. Galaxy <3

Dat er mensen zijn die dit spel niet leuk vinden... (Ja, ik wijs nu naar JOU, Pìm!)
Ben overal mee eens behalve met punt 4. Ik vond het juist een stuk leuker om te verkennen, zo voelde het meer als een avontuur aan en was het leuker als je een geheime ster had gevonden. Ook de 100 muntjes verzamelen vond ik altijd een van de leukste dingen om te doen.

Zo kreeg je het level ook veel meer te kennen waardoor het een meer speciale betekenis kreeg.
Gerthein (redactie)  - 18 mei 2010, 16:08
"DonAllardo" wrote:
Leuke blog icon_e_smile.gif ik herken inderdaad veel van de genoemde dingen, maar om mario nou een underdog te noemen? icon_e_surprised.gif

Mario is inmiddels zo iconisch dat die benaming misschien raar overkomt. Maar when all's said and done blijft het een held-tegen-wil-en-dank, een dikkig mannetje met een snor en een werkmanskloffie. Zoals gezegd: de ultieme man met de pet. Dat de kleuren van zijn kleding tevens een associatie oproepen met Superman, werkt als een soort ironische versterking daarvan. (Of zo. Ik zeg ook maar wat, hoor icon_e_wink.gif).
vond super mario galaxy egt een geweldig spel, bent het met alle punten eens, kan niet wachten op 2
Ik ben inmiddels weer bezig met de eerste Galaxy en het blijft een dijk van een game. Met alle punten in je blog ben ik het helemaal met je eens. De reden waarom ik begonnen ben komt vooral doordat de Amerikanen al kunnen beginnen over 5 dagen. Moet wat doen om de verleiding van spoilers te weerstaan icon_e_sad.gif
Ik vond galaxy ook een erg leuk spel dus deel 2 ga ik ook wel kopen icon_e_biggrin.gif
rarara, welke game krijg je bij een abbonement nadat ngamer 2-2010 is verschenen?
Ik vind of de omgeving lijkt op het gemaakt is van snoep, dus ik ben het deel met je eens icon_e_smile.gif
IK vind het plezierig naar te kijken.
Er is één reden waarom ik vind dat Galaxy geen 10 waard is en dat is de gemakzucht van Nintendo. En dan met name bij de eindbazen. Vaak krijg je ze niet voorgeschoteld, maar als je ze voorgeschoteld krijgt zijn ze een eitje. Echt. Bovendien keren de meeste eindbazen meerdere keren terug, wat ervoor zorgt dat je de tweede (of zelfs derde keer) precies weet wat je moet doen. Dit doet wel iets af van een verder, briljant spel. Ik zou het daarom een 9.5 geven.

Ik ben het verder wel helemaal eens met die punten! icon_e_biggrin.gif
Mooie opsomming-- en hartstikke waar!

Het perfecte spel bestaat niet, dus een 10 kun je beter zien als beloning voor impact en creativiteit. Wat dat betreft is Super Mario Galaxy, ondanks de tekortkomingen waarover we morgen zullen lezen, een 10-game bij uitstek (en lijkt het me redelijk om deel 2 sowieso lager te beoordelen, hoe fijn 'ie ook mag spelen).
wauw, hebben jullie galaxy 2 nu al genoeg kunnen spelen om er een review over te schrijven...
ik wil ook bij [n]gamer
zou er een 10 komen??? Ik denk het niet, deel 2 kan nooit zo orgineel zijn als deel 1, dat is sowieso al een minpunt bij elk deel 2. Ik vind het in ieder geval wel een 10 waard, dus bij mij ligt hij 19 juni (het weekend van 11 juni ben ik weg) in mijn winkelwagentje icon_e_biggrin.gif
"nintendogamer" wrote:
wauw, hebben jullie galaxy 2 nu al genoeg kunnen spelen om er een review over te schrijven...
ik wil ook bij [n]gamer

Ze hebben het over deeltje 1. icon_e_wink.gif
Review?
Weet je dat zeker?
Heb je niet ergens een typo gemaakt, want dat lijkt me érg onwaarschijnlijk.

Maar verder, goede blog, ben zeker benieuwd naar het 2e deel.
"Pokéman" wrote:
"nintendogamer" wrote:
wauw, hebben jullie galaxy 2 nu al genoeg kunnen spelen om er een review over te schrijven...
ik wil ook bij [n]gamer

Ze hebben het over deeltje 1. icon_e_wink.gif
aan het begin van het artikel
"Gerthein" wrote:
De nieuwe [N]Gamer ploft deze week op de mat... en daarin kun je Niels' review van Super Mario Galaxy 2 lezen!
"nintendogamer" wrote:
"Pokéman" wrote:
"nintendogamer" wrote:
wauw, hebben jullie galaxy 2 nu al genoeg kunnen spelen om er een review over te schrijven...
ik wil ook bij [n]gamer

Ze hebben het over deeltje 1. icon_e_wink.gif
aan het begin van het artikel
"Gerthein" wrote:
De nieuwe [N]Gamer ploft deze week op de mat... en daarin kun je Niels' review van Super Mario Galaxy 2 lezen!

ik heb niets gezegd icon_redface.gif
Ik vond deel 1 ook geen 10 waard, het was soms te makkelijk. Maar als ze deel 2 moeilijker hebben gemaakt en er zitten nieuwe creatieve gameplay elementen in zal het vast een 10 waard zijn!
Ik zou die minpunten ook wel willen weten ^^
Het enige wat ik echt jammer vond aan Mario Galaxy was dat player 2 eigenlijk niet veel meer kon dan meekijken. Misschien was het leuker als player 2 dan Luigi kon zijn of zo.

http://vgreleases.com/Wii/ReleaseDate-338395.aspx
Nog 4 dagen voordat ie in Amerika komt en nog 22 voor dat ie hier komt icon_cheesygrin.gif
Maar 8 dagen voordat ie in Japan komt?! Nintendo is toch in Japan?
Galaxy is een fantastisch spel, maar ik vind Super Mario 64 toch net iets beter. SM64 was niet alleen een pak revolutionairder, maar ik vond de levels een pak leuker. Het waren echt werelden waar je kon gaan en staan waar je wilt, bij Galaxy wordt je pad meestal vrij hard beperkt. Bovendien is Galaxy echt net iets te simpel, ook als je alle 120 sterren hebt gehaald.
"Erik²" wrote:
Er is één reden waarom ik vind dat Galaxy geen 10 waard is en dat is de gemakzucht van Nintendo. En dan met name bij de eindbazen. Vaak krijg je ze niet voorgeschoteld, maar als je ze voorgeschoteld krijgt zijn ze een eitje. Echt. Bovendien keren de meeste eindbazen meerdere keren terug, wat ervoor zorgt dat je de tweede (of zelfs derde keer) precies weet wat je moet doen. Dit doet wel iets af van een verder, briljant spel. Ik zou het daarom een 9.5 geven.

Ik ben het verder wel helemaal eens met die punten! icon_e_biggrin.gif
Hier ben ik het mee eens, Galaxy was op sommige vlakken te simpel, met name de bosses. Al was Bouldergeist Daredevil run niet al te simpel...
Het spel zelf was briljant, maar dan vraag ik me af of Nintendo dat kan evenaren.
een 10 kan eigenliojk niet, dan moet het dus helemaal perfect zijn, er is toch wel iets waar je niet helemaal tevreden over bent?? nou dan kan het geen 10 meer zijn icon_e_wink.gif
Mario Galaxy was briljant, maar zoals hierboven al genoemd vond ook ik veel levels/opdrachten te makkelijk. Ironisch is dat juist het argument dat Gerthein gebruikt om Galaxys tien te verdedigen ('Galaxy gaat terug naar de lineaire van A naar B obstakelstructuur van weleer') bijdraagt aan het feit dat ik Galaxy te makkelijk vond. Dit is dan ook het enige argument waar ik het niet helemaal mee eens ben. Verder vind ik het een uitstekend artikel.Verder laat dit artikel eens te meer zien waarom ik voor Galaxy 2 vrees; ik vraag me af of Nintendo nogmaals diezelfde innovatie kan brengen als met deeltje een.
Mag ik vragen hoe jullie zo snel de review hebben kunnen schrijven?De perspaketten zijn pas begin deze week aan review sites/bladen gegeven. De NTSC versie. Natuurlijk zullen jullie wel een NTSC Wii hebben dus dat kan wel. Maar IGN heeft de Review van SMG2 vrijdag pas, en zij zijn een behoorlijk belangrijk en algemeen bekende gamesite, die dus ook zeker op tijd de game zullen krijgen. Begin deze week dus. Als jullie hem dan één dag gespeeld hebben en dan opgestuurd voor de deadline zodat het zaterdag in de winkels kan liggen...dat zou erg knap zijn.
Ik vind dit helemaal geen leuk spel.
"Pìm" wrote:
Ik vind dit helemaal geen leuk spel.

Dan ben je van een elite! Zelfs mijn neef, een PS3 fanboy, echt alles van een andere console moet bij hem minstens dood, vind SMG zelfs een 10 waard!
Ja, anderen kunnen het helemaal geweldig vinden, maar ik vond écht spellen als SMW en Pokémon; HeartGold&SoulSilver beter. Nu krijg ik waarschijnlijk te horen dat ik geen appels met peren moet vergelijken, maar spellen kunnen gewoon leuker zijn, dat is niks anders vergelijken. Een spel is leuk, of het is het niet. Die spellen hebben dan geen 10 gekregen. Misschien vond ik het ook wel tegenvallen omdat het de hemel in geprezen werd, en als je dan het spel zelf speelt heb je heel hoge verwachtingen. Als dat dan niet waargemaakt word, dan is dat een teleurstelling.
je kunt ook beter geen verwachtingen hebben, hoe moeilijk dat ook is. Dan kan het alleen maar meevallen
Ik heb hem een keer bij een vriend gespeeeld, maar ik vond hem echt geen tien waard, oké , ik speelde alleen de mulitplayer maar toch.
Super Mario Galaxy is geen 10 waard, en had die dus ook niet mogen krijgen. Om een lang verhaal kort te maken, perfect was het zeker en de gameplay kende we natuurlijk allemaal al uit Super Mario 64 en Super Mario Sunshine. Super Mario Galaxy 2 zou sowieso al geen 10 meer moeten kunnen halen, aangezien het zo'n beetje hetzelfde spel is, met andere hub en met Yoshi.
Die 10 voor Twilight Princess vond ik nogal overdreven aangezien dat spel niet echt innovatief was, maar bij Super Mario Galaxy heb ik mijn best gedaan om nog een paar zeikpuntjes te vinden maar dat was erg lastig. Er is simpelweg geen andere 3D-platformgame die kan tippen aan deze game, zelfs Super Mario 64 niet. De 10 bij de review in [N]Gamer was wat mij betreft dan ook terecht, iets wat zelden voorkomt.
"Oops" wrote:
Super Mario Galaxy is geen 10 waard, en had die dus ook niet mogen krijgen. Om een lang verhaal kort te maken, perfect was het zeker en de gameplay kende we natuurlijk allemaal al uit Super Mario 64 en Super Mario Sunshine. Super Mario Galaxy 2 zou sowieso al geen 10 meer moeten kunnen halen, aangezien het zo'n beetje hetzelfde spel is, met andere hub en met Yoshi.

Het is niet hetzelfde spel. De gameplay is hetzelfde, maar wou je de game daarop afrekenen?
Bij een serie blijft de gameplay in de kern altijd gelijk, dat houd je nu eenmaal.
Dat heb je op elke console. Halo, God of War, Zelda.
En natuurlijk Mario.
Elke Mariogame lijkt in zijn kern op de vorige, maar het gaat er om wat ze om die kern heen bouwen, en daarmee moet Galaxy 2 zich bewijzen. En de ontzettend goede reacties die ik hoor van gamesites tonen aan dat het weer helemaal gelukt is.
Sequels lijken op elkaar, maar daar hoef je ze niet op af te rekenen. Moeten ze anders na elke game die ze maken meteen weer iets volledig nieuws maken?
Er zijn ook voldoende gamers die om meer van hetzelfde hebben gevraagd.
Ikzelf vermoed dat Super Mario Galaxy 2 vele 9,9's en tienen zal krijgen, want de game zal het vast en zeker wederom verdienen.
Toch , de toevoeging van Yoshi , nieuwe levels en alle andere extra's maken mario galaxy toch weer leuker:D
SMG verdient die 10 gewoon(nog steeds)! ok, misschien zijn er een paar dingen niet zo goed, zoals de camera die niet altijd doet wat je wilt, maar...Geen enkel spel is HELEMAAL perfect! toch?
en eigenlijk vind ik deze game nog wel de beste die ik tot nu toe gespeeld heb. icon_cheesygrin.gif
Guan (redactie)  - 24 mei 2010, 11:37
Ik ben ontzettend kritisch, maar Super Mario Galaxy is voor mij nog altijd de enige game uit deze generatie die een 10 verdient.

En om dat gezeik voor "hij is niet perfect ergo geen 10" eens voor eeuwig uit de weg te ruimen: als er geen perfecte game bestaat, dan is het naïef en hypocriet om telkens weer op zoek te gaan naar dit ideaal. Een 10 symboliseert dus niet perfectie, maar de mate waarin perfectie bereikt wordt. Dat dat duidelijk moge zijn, want die discussie ben ik na - wat zal 't zijn? vier jaar? - echt spuugzat. =)
"Fenrir" wrote:
"Oops" wrote:
Super Mario Galaxy is geen 10 waard, en had die dus ook niet mogen krijgen. Om een lang verhaal kort te maken, perfect was het zeker en de gameplay kende we natuurlijk allemaal al uit Super Mario 64 en Super Mario Sunshine. Super Mario Galaxy 2 zou sowieso al geen 10 meer moeten kunnen halen, aangezien het zo'n beetje hetzelfde spel is, met andere hub en met Yoshi.

Het is niet hetzelfde spel. De gameplay is hetzelfde, maar wou je de game daarop afrekenen?
Bij een serie blijft de gameplay in de kern altijd gelijk, dat houd je nu eenmaal.
Dat heb je op elke console. Halo, God of War, Zelda.
En natuurlijk Mario.
Elke Mariogame lijkt in zijn kern op de vorige, maar het gaat er om wat ze om die kern heen bouwen, en daarmee moet Galaxy 2 zich bewijzen. En de ontzettend goede reacties die ik hoor van gamesites tonen aan dat het weer helemaal gelukt is.
Sequels lijken op elkaar, maar daar hoef je ze niet op af te rekenen. Moeten ze anders na elke game die ze maken meteen weer iets volledig nieuws maken?
Er zijn ook voldoende gamers die om meer van hetzelfde hebben gevraagd.
Ikzelf vermoed dat Super Mario Galaxy 2 vele 9,9's en tienen zal krijgen, want de game zal het vast en zeker wederom verdienen.
Ha! Blijkbaar heb ik gelijk, [N]Gamer heeft het, helemaal terecht, lager gegeven dan deel 1!
"Oops" wrote:
Ha! Blijkbaar heb ik gelijk, [N]Gamer heeft het, helemaal terecht, lager gegeven dan deel 1!
Dat is waarschijnlijk omdat de game net niet die vernieuwing bood t.o.v. deel 1, maar als je ze omdraait was Galaxy 1 minder vernieuwend dan deel 2.
Eigenlijk zijn de games even goed, en als Galaxy 2 eerst was gereviewd had die een 10 en Galaxy 1 een 9,5.
Guan (redactie)  - 24 mei 2010, 11:52
"Oops" wrote:
Ha! Blijkbaar heb ik gelijk, [N]Gamer heeft het, helemaal terecht, lager gegeven dan deel 1!
Je vergeet alleen dat [N]Gamer's oordeel geen feit is. Drogreden #12: beroep op autoriteit.
"Guan" wrote:
"Oops" wrote:
Ha! Blijkbaar heb ik gelijk, [N]Gamer heeft het, helemaal terecht, lager gegeven dan deel 1!
Je vergeet alleen dat [N]Gamer's oordeel geen feit is. Drogreden #12]
I know, maar daar gaat dit hele topic toch over. Over de autoriteit die deel 1 een 10 geeft? En waarover wij discussieren?
Guan (redactie)  - 24 mei 2010, 11:55
"Oops" wrote:
"Guan" wrote:
"Oops" wrote:
Ha! Blijkbaar heb ik gelijk, [N]Gamer heeft het, helemaal terecht, lager gegeven dan deel 1!
Je vergeet alleen dat [N]Gamer's oordeel geen feit is. Drogreden #12]
I know, maar daar gaat dit hele topic toch over. Over de autoriteit die deel 1 een 10 geeft? En waarover wij discussieren?
Het gaat inmiddels meer over de beoordeling van Super Mario Galaxy 2 die nog niemand, afgezien van de redactie, gespeeld heeft dan over het eerste deel.
"Guan" wrote:
Het gaat inmiddels meer over de beoordeling van Super Mario Galaxy 2 die nog niemand, afgezien van de redactie, gespeeld heeft dan over het eerste deel.
Klopt, ik had een ''voorspelling'' over dat deel 2 niet zo hoog als deel 1 zou gaan scoren en dat was uitgekomen, that's what I was trying to tell y'all.
Quote:
Super Mario Galaxy 2 zou sowieso al geen 10 meer moeten kunnen halen, aangezien het zo'n beetje hetzelfde spel is, met andere hub en met Yoshi.
Guan (redactie)  - 24 mei 2010, 12:03
Oh, dan ik misschien beter mijn kritiek afvuren op de redactie. =p

Nou ja, ik heb de nieuwe [N] nog niet gelezen noch Super Mario Galaxy 2 gespeeld, dus kan er inhoudelijk niet veel over zeggen. Maar een game bij voorbaat uitsluiten van een 10 is niet goed, imo.
Laatste posts
Boersma vs. De Neve: Voorspel en win! (14)
door Parasite, 17:09
Feestwolven van Wakkerdam: Special #4 (262)
door Nmaster, 17:08
Het grote associatie topic. (11494)
door Anna McCloud, 17:06
Jouw laatste retro-games aankopen! (3122)
door Anna McCloud, 17:06
Kies uit de 2 leden boven je. (wacht wel minimaal ... (16130)
door Galaxia Master, 17:03
Tweet laden...
NGamer 02-2012
[N]Gamer Crew
[N]Gamer schrijft al acht jaar onafhankelijk over Nintendo. Heb je een nieuwstip of een vraag aan de redactie? Mail ons!
www.nedgame.nl, het grootste assortiment aan games en accessoires (nieuw en gebruikt)!