door Arjen Kooreman - 9 februari 2010
Oud is het nieuwe nieuw. Mega Man doet het alleen nog 8-bit, Konami brengt zijn titels opnieuw uit in een ReBirth-jasje en Sega buigt eindelijk voor 2D met Sonic 4. Een hunkering naar vroeger; is dat nou vooruitgang?

In de tijd van de Super Nintendo, Nintendo 64 en de almachtige PC, moest het mooier, beter, sneller, goeier, geweldiger. Zo ben ik, evenals het gros van de generatie uit de jaren negentig, opgegroeid. Maar veel van ons vonden het op een gegeven moment wel welletjes. Zijn of haar gameheld hoorde enkel en alleen in een 2D-wereld. Mario is die dans ontsprongen door zich op beide vlakken sterk te houden, maar Sonic is hét voorbeeld waarbij 3D loeihard faalde.

De Sonic-spellen in 3D waren niet alleen slecht, ze waren een lange neus naar de generatie die met Sonic waren opgegroeid. Nu deze generatie eindelijk zelf geld verdient en niet meer afhankelijk is van zakgeld of Sinterklaas, wordt er geluisterd.

Money in the bank

De wereld van de computerspellen heet niet voor niets de 'gameindustrie'; er moet dus geld worden verdiend. Het zijn de dertigers van nu die vaak de behoefte hebben om hun oude helden in een nieuw jasje te zien. Hetzelfde jasje als twintig jaar geleden, maar dan beter en net zo goed en ook eigenlijk even leuk.

Een mission impossible dus voor de uitgevers. Maar door terug te gaan naar twee dimensies, loopt er weer een heel scala aan oude rotten met de knip te zwaaien. Goed voor de industrie, maar is het ook goed voor de games?

Remake-hype

Ik beleef veel plezier aan remakes, maar word er nooit door verrast. Het zijn gespreide bedjes waarbij een tekort aan fantasie wordt omgezet in goede verkoopcijfers. We zitten de komende jaren dus nog wel even vast aan de remake-hype.

Als je zo graag een 2D-titel wilt spelen, stop dan lekker Sonic The Hedgehog in je stoffige MegaDrive! En trouwens, hoezo 'nieuw', die Sonic 4? Het spel kwam veertien jaar geleden al uit op de Super Nintendo. En net als Mario Galaxy 2 misschien een gastoptreden bevat van Sonic, heeft dit illegale Sonic-spel een gastoptreden van Mario!

36 reacties
Wezel  -  9 februari 2010, 15:12
"Arjen" wrote:
Een hunkering naar vroeger; is dat nou vooruitgang?
lol. ik heb helemaal niks met 'oude' games.
legochesser  -  9 februari 2010, 15:14
Retro spellen zijn cool, kijk maar naar Mega Man 9, een fantastisch spel, en ik ben alleen maar blij dat deze retro hype er nu is. Misschien, LEGO: Tijd voor een LEGO Racers 3? icon_razz.gifEn ik ken dat onic spel, dat is een hack in de speedy gonzales game o de SNES, waarbij gewoo de sprites en sonds zijn veranderd icon_razz.gif Leuk stukje!
Hecthor Doomhammer (gast)  -  9 februari 2010, 15:16
Wow, zelfs bij Sega zijn ze de tel kwijt met hoeveel Sonic games er uit zijn gekomen.
Zelf heb ik ook iets van: 2D-game van een oude bekende? Ik heb nog een Snes bij mn pa staan die ik zo kan lenen en dan kan ik lekker Mario in 2D spelen.

De Pc is aan mijn neus voorbij gegaan, omdat het leek of elke maand wel een betere op de markt was gekomen en de nieuwste games ook de nieuwste PC's nodig hadden. Daar had ik geen geld voor.
En wat moest je dan met je oude troep die je eruit hebt gehaald omdat je een betere had (videokaart, moederbord enz)

Ik vind het wel persoonlijk een goede zet, dat zo ook de nieuwe generatie weet waar het ooit mee begonnen is. Misschien leren ze nog wel wat
Schaatskop  -  9 februari 2010, 15:20
Hey die sonic 4 ziet er wel tof uit. Als die nog in de schappen zou liggen, zou ik hem kopen!
julo12  -  9 februari 2010, 15:27
Ik kan remakes alleen maar toejuichen. Ik heb wel eens van die oude games gespeeld, maar daar had ik lang niet zo veel lol in als moderne games. Ik kan gewoon niet tegen al die blokkerige pixels. (de jeugd van tegenwoordig icon_razz.gif )
Schaatskop  -  9 februari 2010, 15:31
Met wat ben je opgegroeid dan? Aan je leeftijd te zien met de N64..
julo12  -  9 februari 2010, 15:34
Gamecube was mijn eerste spelcomputer, maar daarop had ik nog niet echt veel spellen.
ZORA (moderator)  -  9 februari 2010, 15:40
Als ik alleen al naar de titel kijk begint mijn hart sneller te kloppen. Als het aan mij zou liggen zouden veel spellen nog steeds in 2D uitgebracht worden. Nou kijk ik natuurlijk door een dikke roze bril en op m'n voorhoofd staat 'nostalgie' geplakt maar ik vind het niet erg als meer games in een 'oud' jasje worden gestoken. En nee, ik klink totaal niet realistisch. icon_e_biggrin.gif Met name alle adventures wil ik wel weer op de ouderwetse manier spelen. Ik denk niet dat de jongere generatie het hier mee eens is, die zijn niet met al die oude meuk opgegroeid. Of het goed is voor de gameindustrie betwijfel ik ook hoewel de oudjes waarschijnlijk in hun portemonnee gaan graaien om een stukje nostalgie in huis te halen. Maar ergens hoop ik dat deze trend voorlopig door blijft zetten want ik heb alle gameconsoles voorbij zien komen.
Schaatskop  -  9 februari 2010, 15:45
Inderdaad Zora, ik vind 2D ook stukken beter. Misschien zou nintendo speciaal voor deze categorie gamers dit soort spellen maken, en in een speciaal hoesje steken. Ik weet zeker dat er veel mensen zullen zijn die dat kopen. Ik blijf ervan overtuigt dat de huidige game consoles het onderspit delfen tegen de oude consoles, aangezien er véél meer gamers van de oude garde zijn.
julo12  -  9 februari 2010, 15:46
"Schaatskop" wrote:
Inderdaad Zora, ik vind 2D ook stukken beter. Misschien zou nintendo speciaal voor deze categorie gamers dit soort spellen maken, en in een speciaal hoesje steken. Ik weet zeker dat er veel mensen zullen zijn die dat kopen. Ik blijf ervan overtuigt dat de huidige game consoles het onderspit delfen tegen de oude consoles, aangezien er véél meer gamers van de oude garde zijn.

Jeej, remake-serie!!!
Remake van de eerste legend of zelda icon_cheesygrin.gif
Schaatskop  -  9 februari 2010, 15:49
Die heb je al.. op de SNES icon_e_wink.gif
LBS  -  9 februari 2010, 15:50
Ik als echte shooter fan ben natuurlijk niets zonder 3d bij spellen.

Maar toch, als ik dit zo zie, dan komt die goede oude herinnering aan mijn SNES met spellen als Mario Kart, Super Mario World, Yoshi's Island, Donkey Kong Country 1&2 en Time wel weer terug. Heb echter ook geleerd dat het soms beter bij die goede oude herinnering kan blijven... icon_rolleyes.gif
Schaatskop  -  9 februari 2010, 15:51
Precies LBS, maar ja mijn grootste droom is nog altijd dat er een DKC4 zou moeten komen!
julo12  -  9 februari 2010, 15:56
"Schaatskop" wrote:
Die heb je al.. op de SNES icon_e_wink.gif

Maar ik heb geen SNES dus: remake alle remakes die niet op de wii/gamecube zijn uitgekomen!xD
Trouwens, Npc is toch ook een remakeserie?
Hyourinmaru  -  9 februari 2010, 16:00
Ah, Die fail sonic, Ik had hem ooit ook eens gespeeld en dacht van, HUH?! SONIC?! DIT?! BS!!
Laura (redactie)  -  9 februari 2010, 16:09
Ik ben heel blij met de 2D remakes. Anders was New Super Mario Bros Wii er ook niet geweest toch? Maar ze hebben wel een nieuw jasje nodig, want tijden veranderen. Eigenlijk is het net als met mode. Wij lopen nu ook in 80's outfitjes rond, maar die zijn ook wel ietsjes vernieuwd, toch?
Wezel  -  9 februari 2010, 16:12
"Laura" wrote:
Wij lopen nu ook in 80's outfitjes rond, maar die zijn ook wel ietsjes vernieuwd, toch?
ik niet, ik vind het echt heel lelijk icon_razz.gif
Schaatskop  -  9 februari 2010, 16:14
"Laura" wrote:
Ik ben heel blij met de 2D remakes. Anders was New Super Mario Bros Wii er ook niet geweest toch? Maar ze hebben wel een nieuw jasje nodig, want tijden veranderen. Eigenlijk is het net als met mode. Wij lopen nu ook in 80's outfitjes rond, maar die zijn ook wel ietsjes vernieuwd, toch?

Wel in jaren 90 pakjes (aussies) icon_e_biggrin.gif Sommige hebben inderdaad een nieuw jasje nodig, maar als er bijvoorbeeld een nieuwe DKC zou komen moet het wel nog in de oude stijl zijn, en hetzelfde geldt voor mega man 10
Tommy  -  9 februari 2010, 16:28
Haha oude stijl is soms wel leuk!
noahhaon  -  9 februari 2010, 16:35
IK vind spellen zoals sonic alleen maar goed in 2d maar ze mogen van mij best de graphics flink oppoetsen!
Devarynn  -  9 februari 2010, 16:41
Het is inderdaad niet de bedoeling dat je alleen maar retro gaat, zo groeien de games minder hard. Aan de andere kant heeft Sonic nooit kunnen uitblinken en op deze manier kan je de naam van een mascotte zoals Sonic wel zuiveren. Kijk maar naar Mega Man. Na X is het naar mijn gevoel hard achteruit gegaan. Juist die oude gameplay en setting is precies wat ik tof vond aan de serie. Als ze met deze setting een dikke 3d en modernere game zouden maken dan zou het helemaal geweldig zijn.
sirius black  -  9 februari 2010, 17:08
lol dat sonic 4 gebuere is dus helemaal niet zo nieuw en dat gastoptrede van mario... had nintendo er toen wat aan gedaan? zou ik wel doen
King Boo  -  9 februari 2010, 17:53
Ik leef in NU, moet je ook doen.
The Nostalgia-one  -  9 februari 2010, 17:58
"Laura" wrote:
Ik ben heel blij met de 2D remakes. Anders was New Super Mario Bros Wii er ook niet geweest toch? Maar ze hebben wel een nieuw jasje nodig, want tijden veranderen. Eigenlijk is het net als met mode. Wij lopen nu ook in 80's outfitjes rond, maar die zijn ook wel ietsjes vernieuwd, toch?

Ik zou 'New Super Mario Bros. Wii' niet willen zien als een 2D remake, zoals de 'Megaman 9'. Het is niet zo dat het 2D genre dood is, omdat we nu 3D spellen hebben, al zijn ze schaarser dan vroeger. Ik vind dat je het pas een 2D remake zou kunnen noemen, als de volgende Mario-game visueel hetzelfde is als 'Super Mario Bros. 3', en ongeveer zo weg speelt. Klinkt niet slecht, trouwens.
Robin  -  9 februari 2010, 18:26
cool ik ben dool op 8 en 16 bit games icon_e_biggrin.gif
Sin Cara  -  9 februari 2010, 19:22
Money in The Bank als van Money in the Bank wrestlemania match?
Scaevola  -  9 februari 2010, 19:24
Op zich is het remaken van een game een goede manier om nieuwere gamers in te laten halen wat ze toendertijd gemist hebben, maar ontwikkelaars zouden er niet goed aan doen zich daardoor minder te richten op nieuwe games, want de oudere fan beleeft vaak liever iets nieuws.
TROCKS  -  9 februari 2010, 19:38
LOL icon_e_biggrin.gif Een 'illegale' sonic met mario er in. Hoe kom je aan dat materiaal Arjen?
Sky. F  -  9 februari 2010, 19:46
Ik ben een gamer die begonnen is met de Nes 8 bit. Ik vind die oude spellen super, daarom ben ik bij met NSMB op de Wii. Dit roept echt jeugd sentiment op. Gelukkig heb ik mijn oude Nes nog steeds en sluit ik deze dan ook geregeld aan om weer mijn oude games te spelen zoals Super Mario, Bayou Billy of Captain Skyhawk.

Ik denk doordat games steeds mooier maar ook ingewikkelder worden vinden sommigen gamers het gewoon fijn om weer eens een game te spelen waar je geen studie voor gevolgt voor hoeft te hebben. icon_lol.gif
sander fowl  -  9 februari 2010, 19:52
recycling?
Artho  -  9 februari 2010, 20:05
"TROCKS" wrote:
LOL icon_e_biggrin.gif Een 'illegale' sonic met mario er in. Hoe kom je aan dat materiaal Arjen?

YouTube? >_>
JariV  -  9 februari 2010, 20:07
Wat een diepzinnige titel..
Veristical Blaze  -  9 februari 2010, 21:41
ik vind vernieuwing beter, als de kracht van de serie maar erin blijft en het ook leuk is te spelen.

Enne goeier bestaat niet hé icon_razz.gif
voltage  - 10 februari 2010, 9:57
Laat maar komen die 8-bit en/of 2d titels. Ik vind het een uitbreiding van het bestaande spellen aanbod. Naast moderne muziek bestaat er ten slotte ook klassieke muziek. Zolang er mensen zijn die het leuk vinden zal het gemaakt worden. Moderne en klassieke games kunnen prima naast elkaar bestaan.
Sky. F  - 10 februari 2010, 10:08
"voltage" wrote:
Laat maar komen die 8-bit en/of 2d titels. Ik vind het een uitbreiding van het bestaande spellen aanbod. Naast moderne muziek bestaat er ten slotte ook klassieke muziek. Zolang er mensen zijn die het leuk vinden zal het gemaakt worden. Moderne en klassieke games kunnen prima naast elkaar bestaan.


Helemaal mee eens icon_cheesygrin.gif
Nmaster  - 10 februari 2010, 14:06
Ik vind Megaman 8 geen slechte game dus laat zo'n games maar komen.
Laatste posts
Het Café - Waar de titel weer normaal is (246006)
door Taragon, 08:33
Het eShop topic (4132)
door NintendoJeroen, 07:39
Heroes of Ruin [RPG] (57)
door NintendoJeroen, 07:38
Het grote associatie topic. (9959)
door De Baron, 07:21
Bikkeltopic [3:00 - 5:00] (2113)
door Marco, 04:55
Tweet laden...
NGamer 06-2011
[N]Gamer Crew
[N]Gamer schrijft al acht jaar onafhankelijk over Nintendo. Heb je een nieuwstip of een vraag aan de redactie? Mail ons!
www.nedgame.nl, het grootste assortiment aan games en accessoires (nieuw en gebruikt)!