door Kevin Plass - 14 oktober 2009
Chipfabrikant nVidia zou een contract hebben gesloten om de grafische chip voor de opvolger van de Nintendo DS te produceren. Nintendo's nieuwe handheld zou eind 2010 in de winkels moeten liggen.

Het gaat hier om de zogeheten Tegra-chip, die momenteel al gebruikt wordt in de Zune HD multimediaspeler van Microsoft (enkel in de VS verkrijgbaar). Volgens Bright Sight of News zou de nieuwe handheld van Nintendo backwards compatible zijn met de huidige DS en zou het systeem, logischerwijs, een stuk krachtiger worden.

Vooralsnog gaat het om een gerucht, maar het zette me wel aan het denken over de toekomst van de DS. Ik ben vooral benieuwd naar de manier waarop Nintendo games gaat verkopen voor het nieuwe systeem. Gaat Nintendo de PSPgo en Iphone achterna of blijven games gewoon in de winkel verschijnen?

Op zich zou een online distributiesysteem de ultieme manier zijn om piraterij tegen te gaan. Aan de andere kant heeft Nintendo de afgelopen jaren laten zien een grote vernieuwer te zijn op het gebied van spelbesturing, al is het bedrijf op sommige vlakken juist weer erg conservatief. Zowel de DS als de Wii hebben geen uitgebreide online mogelijkheden en Nintendo besloot (wijselijk) niet vol mee te gaan met de HD-revolutie. Het is dus waarschijnlijk dat Nintendo voorlopig nog even vasthoud aan fysieke mediadragers, al is het alleen maar omdat het betaald downloaden nog niet echt echt is doorgebroken.

Speculaties over de besturing of multimediamogelijkheden laat ik even in het midden, maar ik vraag me wel af hoe de opvolger van de DS eruit komt te zien, als hij net zo’n revolutie teweeg moet gaan brengen als de huidige DS. En zouden jullie de games dan betaald willen downloaden of gewoon in de winkel willen aanschaffen?

23 reacties
Timmy  - 14 oktober 2009, 21:18
Ik zou games betaald willen downloaden, maar niet te duur. Nintendo zou de games net als bij de iPhone tussen de 0 en 15 euro moeten verkopen. Verder laat ik het qua originaliteit helemaal aan Nintendo over.
Kvb  - 14 oktober 2009, 21:36
"Timmy" wrote:
Ik zou games betaald willen downloaden, maar niet te duur. Nintendo zou de games net als bij de iPhone tussen de 0 en 15 euro moeten verkopen. Verder laat ik het qua originaliteit helemaal aan Nintendo over.
Wow, ho, we hebben het hier wel over echte spellen, toch? Die worden echt niet zomaar 3 keer zo goedkoop.

Online retail is cool. Ik ben erg blij met Steam op de PC, maar Nintendo moet wel flink wat geheugen op het apparaat zetten als ze de online retail in willen gaan. Ik wil niet alleen maar 10 spellen op m'n apparaat kunnen hebben...
Timmy  - 14 oktober 2009, 21:38
"Kvb" wrote:
"Timmy" wrote:
Ik zou games betaald willen downloaden, maar niet te duur. Nintendo zou de games net als bij de iPhone tussen de 0 en 15 euro moeten verkopen. Verder laat ik het qua originaliteit helemaal aan Nintendo over.
Wow, ho, we hebben het hier wel over echte spellen, toch? Die worden echt niet zomaar 3 keer zo goedkoop.

Online retail is cool. Ik ben erg blij met Steam op de PC, maar Nintendo moet wel flink wat geheugen op het apparaat zetten als ze de online retail in willen gaan. Ik wil niet alleen maar 10 spellen op m'n apparaat kunnen hebben...
Tru er zitten slechte spellen bij op de iPod, maar ook echt volwaardige spellen zijn te verkrijgen voor een eurotje of 8.
Artho  - 14 oktober 2009, 22:41
"Kvb" wrote:
Online retail is cool. Ik ben erg blij met Steam op de PC, maar Nintendo moet wel flink wat geheugen op het apparaat zetten als ze de online retail in willen gaan. Ik wil niet alleen maar 10 spellen op m'n apparaat kunnen hebben...

Online is lekker makkelijk en zeer cool, mits....
Ze die achterlijke prijzen eens veranderen en het toelaten spellen te ruilen.
Steam verkoopt spellen voor het volle pond waar je ook een DVDtje + boekje (en dus ruilbaar) spel mee kan kopen.

Daarnaast nog een flinke backstab voor Eurolanden met een dure € vergeleken met de $...

Nee, eerst maar goedkopere downloads en de mogelijkheid spellen te ruilen (met regels) aangezien dat nu dus niet kan.

Over de nieuwe DS gesproken, ik weet het niet..
Alle spellen bij je dragen is erg handig (zie flashcards) maar cardridges hebben gewoon een speciaal gevoel (daadwerkelijk wat in je handen hebben).
Hoe dan ook, ik ben benieuwd of dit echt zo zal komen. nVidia is in ieder geval een interessante keuze (mede dat zij veel in de graphics zitten)...
Nee, liever nog niet games downloaden. Dat zie ik echt nog niet zitten. Het gerucht is trouwens niet dat het apparaat in 2010 verschijnt, maar dat de aankondiging van het apparaat in 2010 plaats zal vinden.

[quote="koraku.com":1o5r7r8o]Graphics chip maker Nvidia has apparently been awarded a contract to provide its mobile-centric system-on-a-chip, Tegra, to a new Nintendo DS, which will be announced in late 2010.[/quote]
Kvb  - 14 oktober 2009, 22:51
"XSlicer" wrote:
Daarnaast nog een flinke backstab voor Eurolanden met een dure € vergeleken met de $...
Deze grap wordt door offline retail ook gewoon uitgevoerd, hoor. In online retail is het alleen makkelijker om achter de prijzen van andere landen te komen. icon_e_wink.gif
En ruilen heb ik altijd al een beetje een slechte zaak gevonden, eerlijk gezegd. Dus ik zal het zeker niet missen.

Een ding dat Nintendo in ieder geval nodig heeft zijn echte accounts zoals ze dat doen bij Microsoft en Sony. Niet zo zeer omdat Friend Codes zo irritant zijn (en dat zijn ze), maar zodat je je spellen nog terug kunt krijgen als je je systeem kwijtraakt.
"Djo_Wii" wrote:
Nee, liever nog niet games downloaden. Dat zie ik echt nog niet zitten.
Uhu, ik ook niet. Daarom denk ik ook dat de verkoop van de PSP Go! zal tegenvallen.
"XSlicer" wrote:
Daarnaast nog een flinke backstab voor Eurolanden met een dure € vergeleken met de $...
Dan importeer je toch gewoon? Maar het zal niet veel schelen, omdat handhelds meestal rond de 150 Euro kosten. En voor 20 Euro importeer ik niet.
"JariV" wrote:
"XSlicer" wrote:
Daarnaast nog een flinke backstab voor Eurolanden met een dure € vergeleken met de $...
Dan importeer je toch gewoon? Maar het zal niet veel schelen, omdat handhelds meestal rond de 150 Euro kosten. En voor 20 Euro importeer ik niet.

Het gaat hier over downloaden. Natuurlijk is normaal importeren goedkoper, maar met het super simpele, overal gelijke, zonder importkosten en andere bullcrap. Immers, je doet downloaden voor het gemak en niet zomaar importeren.

Ja, dan is de € nog veel te duur. Met downloaden heb je geen vervoerskosten, importkosten, maar toch is het prijsverschil nog even veel. En dat accepteer ik niet
Het zou super zijn als de spellen te downloaden zijn zoals nu met de Iphone gebeurd, makkelijk, dan hoef ik helemaal de deur niet meer uit icon_lol.gif. Maar het moet wel voor een schappelijke prijs zijn...ben benieuwd, kijk in ieder geval uit naar de volgende DS...
"SureyFox" wrote:
Het zou super zijn als de spellen te downloaden zijn zoals nu met de Iphone gebeurd, makkelijk, dan hoef ik helemaal de deur niet meer uit icon_lol.gif.
Dat kan al hoor? Je kunt volledige spellen downloaden op de PSP, Xbox 360 en PS3
"Eline" wrote:
"SureyFox" wrote:
Het zou super zijn als de spellen te downloaden zijn zoals nu met de Iphone gebeurd, makkelijk, dan hoef ik helemaal de deur niet meer uit icon_lol.gif.
Dat kan al hoor? Je kunt volledige spellen downloaden op de PSP, Xbox 360 en PS3

Ja maar nog niet echt voor de DS of de Wii. Ik heb de andere consoles niet...
"Eline" wrote:
"SureyFox" wrote:
Het zou super zijn als de spellen te downloaden zijn zoals nu met de Iphone gebeurd, makkelijk, dan hoef ik helemaal de deur niet meer uit icon_lol.gif.
Dat kan al hoor? Je kunt volledige spellen downloaden op de PSP, Xbox 360 en PS3

Als de stap daadwerkelijk genomen gaat worden van DVD's naar downloads dan moeten ze dat goed voorbereiden en in 1 keer doen. Wat dan wel verwacht wordt is dat iedereen een internetverbinding heeft op zijn console...

Maar zoals ik in het andere topic over de nieuwe DS al zei. Wordt het een nieuwe DS of een nieuwe GameBoy? Ik hoop de 2e. Weer terug naar een wat groter scherm en gebruik maken van de hardcore toetsen. Natuurlijk de mogelijkheid van touchscreen wel toepassen. En misschien een mobile phone ingebouwd? icon_rolleyes.gif Ik hoop sowieso op een graphische vooruitgang, want ik krijg steeds meer de neiging over te stappen naar en concurent. Heb niet voor niets een 360 aangeschaft. De bewegingsgevoeligheid die je nu in bijvoorbeeld de iphone tegenkomt zou ook een leuke toepassing zijn.
Ik zou het een echte naai streek vinden van nintendo als ze al in 2010 een nieuwe handheld gaan aankondigen, dit zou betekenen dat de DSi maar een leefspan had 2+ jaar heeft dat is toch ziekelijk?
Ik vind dat maar eens tot 2012 mogen w8ten met het aankondigen van iets met ieder geval kwaliteit want dat zou betekenen dat de mensen die een dsi hadden gekocht (zoals ik omdat ik toch geen ds had) over nog geen 2 jaar weer naar te stappen om weer een nieuwe console te kunnen kopen...
Als dit gerucht waar is stelt nintendo mij diep teleur...
Din  - 15 oktober 2009, 16:56
De DSi is dan misschien maar 2 jaar oud, maar de DS zelf alweer 6 jaar, wat ik lang zat vind. Ik vind het eigenlijk hoogtijd voor vernieuwing! En een game kopen heeft toch wat meer dan een game downloaden, gewoon gevoelsmatig ligt dat. Je download een game trouwens ook een stuk sneller dan dat je een game koopt (ik tenminste), waardoor de specialigheid eraf gaat. Maarja, downloaden is wel goedkoper (daar gaan we maar even vanuit).
JariV  - 15 oktober 2009, 17:00
"XSlicer" wrote:
"JariV" wrote:
"XSlicer" wrote:
Daarnaast nog een flinke backstab voor Eurolanden met een dure € vergeleken met de $...
Dan importeer je toch gewoon? Maar het zal niet veel schelen, omdat handhelds meestal rond de 150 Euro kosten. En voor 20 Euro importeer ik niet.

Het gaat hier over downloaden. Natuurlijk is normaal importeren goedkoper, maar met het super simpele, overal gelijke, zonder importkosten en andere bullcrap. Immers, je doet downloaden voor het gemak en niet zomaar importeren.

Ja, dan is de € nog veel te duur. Met downloaden heb je geen vervoerskosten, importkosten, maar toch is het prijsverschil nog even veel. En dat accepteer ik niet
Dan zouden ze inderdaad een systeem moeten maken waarin de wisselkoersen ingebakken zitten. Maar ik denk sowieso niet dat het een download-only handheld wordt.
Din  - 15 oktober 2009, 17:32
Nee, daar berijk je het grote publiek niet mee. Ik herinner me dat pas iemand had gezegd dat maar 40% van de Wii's op internet aangesloten zijn. Dus het zou heel onstrategisch van Nintendo zijn om een console/handheld volledig afhankelijk te maken van het internet.
JET  - 15 oktober 2009, 17:58
"Din" wrote:
Nee, daar berijk je het grote publiek niet mee. Ik herinner me dat pas iemand had gezegd dat maar 40% van de Wii's op internet aangesloten zijn. Dus het zou heel onstrategisch van Nintendo zijn om een console/handheld volledig afhankelijk te maken van het internet.

playstation doet het.

Maar het kan succes hebben en misschien ook niet.
Ik denk dat dit niets meer en niets minder dan een hoax is. De DSi is dan net anderhalf jaar uit, ik denk niet dat dan de volgende generatie alweer klaarstaat. Ook denk ik dat nintendo nog lang niet klaar is met de DS. Alhoewel...

Ik hoop dat er bewegingssensoren inkomen, ala iPhone. Ook nog touchscreen, want daar kan je moeilijk vanaf. Ik hoop ook op een app gedeelte net als de iPhone, en dat helpt tegen homebrew ook. Want dan download je het gewoon als app, en hoef je niks te hacken etc. Al die mensen die zeggen het alleen daarvoor te gebruiken, doen het dus zo.

Ik heb mij wel voorgenomen om te wachten op de tweede versie van de nieuwe generatie. Dus bij de ds niet direct de path kopen, maar wachten tot de lite. Anders koop je er een, en een jaar later is er weer een nieuwe.
"XSlicer" wrote:
Steam verkoopt spellen voor het volle pond waar je ook een DVDtje + boekje (en dus ruilbaar) spel mee kan kopen.

haha, nee... bij online kopen krijg je het spel direct naar je steam account en krijg je niks thuisgestuurd, koop je het spel in de winkel dan heb je een doosje met CD en activeringscode. de CD is een vrijwel leeg schijfje met als enige functie dat het de download start als je ingelogd bent op steam, de CD in je pc stopt en een geldige activeringscode intikt. is een activeringscode gebruikt dan is het spel permanent op het steam account waar het op geactiveerd is, kan het niet geruild worden en zijn zowel de activeringscode en CD compleet nutteloos anders dan een "collectors eye-candy".

en nu even on-topic, het lijkt me leuk als er een nieuwe DS komt. ik zit hier nog steeds met de eerste DS te wachten tot er iets koopwaardigs uit de nintendo-fabriek komt(nee, flipnote studio vind ik niet genoeg reden om een DSI te halen.)

nog iets: de wii is de best-verkopende console van deze tijd, 40% daarvan is... grof gezegd een "boemlading" aan wii's die online zijn.
Kevin (redactie)  - 15 oktober 2009, 19:57
Bij de eerste DS bleef ik altijd het gevoel houden dat het in principe nog een prototype was toen het gelanceerd werd en dat de DS Lite het systeem was zoals het altijd al had moeten zijn. Bij een eventuele opvolger van de DS denk ik dat Nintendo dat wat beter aan gaat pakken.
Mikey  - 15 oktober 2009, 20:08
"Kvb" wrote:
"Timmy" wrote:
Ik zou games betaald willen downloaden, maar niet te duur. Nintendo zou de games net als bij de iPhone tussen de 0 en 15 euro moeten verkopen. Verder laat ik het qua originaliteit helemaal aan Nintendo over.
Wow, ho, we hebben het hier wel over echte spellen, toch? Die worden echt niet zomaar 3 keer zo goedkoop.

Online retail is cool. Ik ben erg blij met Steam op de PC, maar Nintendo moet wel flink wat geheugen op het apparaat zetten als ze de online retail in willen gaan. Ik wil niet alleen maar 10 spellen op m'n apparaat kunnen hebben...
Alsjeblieft niet. Ik ben zo dol op de doosjes en boekjes en deze wil ik dus ook altijd hebben. icon_razz.gif
Marco (moderator)  - 15 oktober 2009, 21:13
"Mikey" wrote:
"Kvb" wrote:
"Timmy" wrote:
Ik zou games betaald willen downloaden, maar niet te duur. Nintendo zou de games net als bij de iPhone tussen de 0 en 15 euro moeten verkopen. Verder laat ik het qua originaliteit helemaal aan Nintendo over.
Wow, ho, we hebben het hier wel over echte spellen, toch? Die worden echt niet zomaar 3 keer zo goedkoop.

Online retail is cool. Ik ben erg blij met Steam op de PC, maar Nintendo moet wel flink wat geheugen op het apparaat zetten als ze de online retail in willen gaan. Ik wil niet alleen maar 10 spellen op m'n apparaat kunnen hebben...
Alsjeblieft niet. Ik ben zo dol op de doosjes en boekjes en deze wil ik dus ook altijd hebben. icon_razz.gif

Precies. Ik wil later terugkijken op mijn gamescollectie in een grote kast waarin al mijn games per console op een rijtje staan. Ik wil niet dat het stopt met de Wii, Xbox 360 en DS, doosjes en discs blijf ik tof vinden.
Artho  - 16 oktober 2009, 14:55
"terry12312" wrote:
"XSlicer" wrote:
Steam verkoopt spellen voor het volle pond waar je ook een DVDtje + boekje (en dus ruilbaar) spel mee kan kopen.

haha, nee... bij online kopen krijg je het spel direct naar je steam account en krijg je niks thuisgestuurd, koop je het spel in de winkel dan heb je een doosje met CD en activeringscode. de CD is een vrijwel leeg schijfje met als enige functie dat het de download start als je ingelogd bent op steam, de CD in je pc stopt en een geldige activeringscode intikt. is een activeringscode gebruikt dan is het spel permanent op het steam account waar het op geactiveerd is, kan het niet geruild worden en zijn zowel de activeringscode en CD compleet nutteloos anders dan een "collectors eye-candy".

Dat klopt met Steam-only spellen van Valve zelf, zoals Half Life 2 ofzo.
Echter, bijvoorbeeld Unreal Tournament kan je in de winkel kopen én op steam. Zelfde prijs, toch verschil. En natuurlijk, je zou nog steeds voor een doosje + boekje gaan voor een steam-only game. Dat is immers toch meer?
Laatste posts
[N]Gamer Meeting #5 (82)
door nicksnut, 09:42
Het Algemene Verjaardagstopic (Lees beginpost!) (3800)
door Taragon, 09:41
Het Café - Waar de titel weer normaal is (246008)
door Taragon, 09:32
Digitale dates voor dames (8)
door Tamara, 09:24
Het eShop topic (4132)
door NintendoJeroen, 07:39
Tweet laden...
NGamer 06-2011
[N]Gamer Crew
[N]Gamer schrijft al acht jaar onafhankelijk over Nintendo. Heb je een nieuwstip of een vraag aan de redactie? Mail ons!
www.nedgame.nl, het grootste assortiment aan games en accessoires (nieuw en gebruikt)!