door Olivier de Neve - 10 maart 2012
Het klinkt misschien als een open deur, maar het is toch best tof dat het nu ook echt met feiten is onderbouwd: goede games verkopen beter dan slechte games. Hoe dat precies zit? Je leest het hier...

Gamesonderzoekbureau EEDAR heeft het onderzocht, dus het is waar: goede games verkopen een stuk beter dan slechte games. "Nogal logisch", hoor ik je al zeggen, maar ik had er tot op heden wel mijn twijfels over. Natuurlijk hebben positieve recensies en 'buzz' op internet een goede uitwerking op verkoopaantallen. Je zou je echter ook kunnen voorstellen dat een onwetende massa blindelings gaat voor doosjes waar een bekend personage op staat, zonder dat de game daadwerkelijk goed hoeft te zijn. Dat valt gelukkig dus mee.

EEDAR onderzocht de relatie tussen de scores die belangrijke tijdschriften en websites gaven aan games, verzameld op de website Metacritic, en de uiteindelijke verkochte aantallen van de games in kwestie. Men keek hiervoor naar de verkoopcijfers in de eerste drie maanden na release van games die in 2011 uitkwamen. Gemiddeld bleken games door de critici tussen de 68 en 71 punten uit 100 te scoren, ruim voldoende dus. Games die tussen de 70 en 79 gemiddeld scoorden, deden het slechts middelmatig in de winkel: ze verkochten gemiddeld 62.000 stuks per maand. Spellen die slechts tussen de 60 en 69 scoorden, verkochten met een maandgemiddelde van 57.000 stuks nog minder goed. Maar echt armoe troef is het in de categorie games die onder de 50 wist te scoren: de 1024 games in die categorie verkochten gemiddeld een teleurstellende 30.000 stuks per maand. Slechte games verkopen dus echt slechter.

Scoor je als gamemaker gemiddeld een 90 of meer bij de recensenten, dan liggen de gouden bergen in het vizier. Deze games verkochten 700.000 (!) keer gemiddeld per maand. De 'blind spot' zit in de categorie games tussen de 80 en 89. Dat zijn natuurlijk prima spellen, maar ze verkopen met 236.000 exemplaren maandelijks een stuk minder dan de echte topgames.

Vooral dat laatste is interessant. Als je dus nét geen topgame weet af te leveren, maar gewoon een goede game, kost je dat bijna 500.000 verkochte exemplaren per maand. Au! Het loont dus voor ontwikkelaar om echt voor een topgame te gaan. Haal je dat echter net niet, dan kan dat weleens het verschil betekenen tussen een kaskraker en een verliesgevend project.

Wat vind jij van de bevindingen?

27 reacties
Wezel  - 10 maart 2012, 19:49
Misschien een wake up call voor de ontwikkelaars dat ze meer goede games moeten maken ipv al die prutserige pokemon spin offs. Eh ik bedoel natuurlijk slechte games.
Logisch. Maar niet altijd waar. Mario Party 8 verkocht meer als Super Mario Galaxy 2 enne.... ik vond Galaxy 2 veel beter.
Sephi  - 10 maart 2012, 20:14
"DiddyKong12" wrote:
Logisch. Maar niet altijd waar. Mario Party 8 verkocht meer als Super Mario Galaxy 2 enne.... ik vond Galaxy 2 veel beter.

Waarschijnlijk omdat beide games in het 80 tot 89-punten segment zitten.
Zoals Olivier als zegt, gemiddeld 236.00 stuks per maand, en dit is een gemiddelde.
Dan kan het dus zijn dat de ene titel beter verkoopt dan de ander.

Ik ben wat dat betreft wel benieuwd naar de verkoopcijfers van de eerste Galaxy of een gemiddelde verkoop van een Zelda-titel.
Wezel  - 10 maart 2012, 20:21
Wrong.
Galaxy 2 heeft op Metacritic een gemiddelde van 97 punten, en Mario Party 8 heeft er maar 62.
Bizarro  - 10 maart 2012, 22:54
Skyward Sword heeft alsnog middelmatig verkocht. Iets meer dan één miljoen is niet echt een geweldig aantal voor een spel met zulke hoge verwachtingen.
626b (moderator)  - 10 maart 2012, 23:49
Mario en Sonic op de Olympische Spelen verkoopt goed, uw argument is invalide.
raceneus  - 11 maart 2012, 0:22
Maar voor skyward sword is ook minder reclame dan menig mariospel.
en volgens mij is okami er ook een uiztondering op.
Marco (moderator)  - 11 maart 2012, 4:31
Hoog cijfer =/= goede game tegenwoordig. Zien we ieder jaar weer een 9.5 voor Call of Duty #zoveel en een paar jaar terug zelfs een 8.6 voor het belachelijke Metroid Other M. Vooral door de reviews van die laatste game heb ik al mijn vertrouwen verloren in 99% van websites en bepaalde reviewers, ieder heeft zijn mening natuurlijk, maar je kunt niet serieus gaan roepen dat Other M goed in elkaar zit en een degelijk verhaal heeft :')

Dan heb je natuurlijk ook nog de games die voor geen meter verkopen, ondanks goede reviews. De reboot/remake/whatever van Syndicate kreeg overal wel goede reviews met een gemiddelde van 74% op Gamerankings, maar de game verkocht slechts 30.000 exemplaren in de eerste week. Dat is voor een game met zo'n groot budget natuurlijk dodelijk.
Taragon  - 11 maart 2012, 8:09
Jij vindt het niet goed, dus het is niet goed? Oké.
norbert langerak  - 11 maart 2012, 9:18
Pardon! Metroid: Other M niet goed? Ik vond het een van de beste actieshooters die ik ooit heb gespeeld. Tuurlijk, het was niet zoals Prime enzo, maar dat is toch niet erg? Ik heb genoten van het verhaal, de personages en vooral de gameplay. Wat vindt je er niet goed aan dan?
Wezel  - 11 maart 2012, 10:16
Ik heb het idee dat veel mensen hier niet weten wat het woord "gemiddelde" betekent...
Wezzz  - 11 maart 2012, 10:53
Naam is tegenwoordig belangrijker dan kwaliteit. Daarom versloeg MW3 Battlefield 3 ook
NintendoJeroen  - 11 maart 2012, 11:00
"Olivier" wrote:
Wat vind jij van de bevindingen?

Ik denk dat het andersom is Olivier. Het feit dat er Mario op het doosje staat zorgt er niet alleen voor dat mensen de game sneller kopen, maar ook dat recensisten een hoger cijfer geven. En dat is zo met alle langverwachte/populaire games. Alle aandacht voordat een game als MW3 of Skyward Sword uitkomt zorgt ervoor dat recensisten de game niet laag KUNNEN beoordelen. Zelfs jullie review over MW3 was positief gestemd, terwijl ik me niet kan voorstellen dat jullie elke dag op de redactie een lekker potje MW3 op de Wii spelen.
"626b" wrote:
Mario en Sonic op de Olympische Spelen verkoopt goed, uw argument is invalide.

M&S is ook een topfranchise
Hina Kagiyama  - 11 maart 2012, 12:31
"NintendoJeroen" wrote:
Zelfs jullie review over MW3 was positief gestemd, terwijl ik me niet kan voorstellen dat jullie elke dag op de redactie een lekker potje MW3 op de Wii spelen.
Ik kan me niet voorstellen dat je überhaupt MW3 (op een Wii) wil spelen.

Maar het klopt wel aardig. Als iets enorm bekend is krijgt het al gauw hogere cijfers, terwijl een game die iets vergelijkbaars biedt gauw een of twee punten minder kan verwachten met het stempel "leuke kloon" ofzo.
NintendoJeroen  - 11 maart 2012, 12:56
"Hina Kagiyama" wrote:
"NintendoJeroen" wrote:
Zelfs jullie review over MW3 was positief gestemd, terwijl ik me niet kan voorstellen dat jullie elke dag op de redactie een lekker potje MW3 op de Wii spelen.
Ik kan me niet voorstellen dat je überhaupt MW3 (op een Wii) wil spelen.

Dat bedoel ik, de Wii-versie gaven ze een 8 (uit mijn hoofd, zoiets)
norbert langerak  - 11 maart 2012, 13:30
Nee, was een 6,5 dacht ik
raceneus  - 11 maart 2012, 13:33
echt? Ik dacht 6,5... bij nagmer tenminste.

en mario % sonic kreeg een 7, maar der verkoopw as dus wel top.
Tim.  - 11 maart 2012, 14:11
"Marco" wrote:
Hoog cijfer =/= goede game tegenwoordig. Zien we ieder jaar weer een 9.5 voor Call of Duty #zoveel en een paar jaar terug zelfs een 8.6 voor het belachelijke Metroid Other M. Vooral door de reviews van die laatste game heb ik al mijn vertrouwen verloren in 99% van websites en bepaalde reviewers, ieder heeft zijn mening natuurlijk, maar je kunt niet serieus gaan roepen dat Other M goed in elkaar zit en een degelijk verhaal heeft :')

Dan heb je natuurlijk ook nog de games die voor geen meter verkopen, ondanks goede reviews. De reboot/remake/whatever van Syndicate kreeg overal wel goede reviews met een gemiddelde van 74% op Gamerankings, maar de game verkocht slechts 30.000 exemplaren in de eerste week. Dat is voor een game met zo'n groot budget natuurlijk dodelijk.
Maar Call of Duty (op de PC, Xbox en en Playstation) is dan ook gewoon een heel degelijk spel. Oke, er komt elk jaar een nieuwe versie uit, maar ik hoor eigenlijk alleen argumenten van 'ja er komt elk jaar een nieuwe versie uit, dus daarom is het een kutspel', wat natuurlijk het grootste bullshit argument ooit is.
raceneus  - 11 maart 2012, 14:13
Waarpm is de wii versie danzoveel slechter? Omdat de controls onhandig zijn? graphics? of is het gewoon een vooroordeel?
Ik heb nooit de wii versie of ps/xbox versie gedaan.
Tim.  - 11 maart 2012, 14:34
"raceneus" wrote:
Waarpm is de wii versie danzoveel slechter? Omdat de controls onhandig zijn? graphics? of is het gewoon een vooroordeel?
Ik heb nooit de wii versie of ps/xbox versie gedaan.
Nou ja, het is vooral door de graphics, want zeker bij een spel als Call Of Duty is het belangrijker dat je erin wordt gezogen. Oke, MW3 is niet meer zo super mooi, maar het loopt echt heel strak, zonder framerate problemen ofzo. Daarnaast heeft de Wii-versie vaak kortere levels of sommige levels helemaal niet. De Wii-versie is gewoon niet compleet.
NintendoJeroen  - 11 maart 2012, 14:56
CoD is grafisch geen hoogvlieger, heeft een korte singleplayer en is onrealistisch. Matige shooterreeks naar mijn ervaring.
Tim.  - 11 maart 2012, 15:08
Games zijn niet realistisch... En de Single Player is kort ja, maar het is wel 6 uur lang actie, waardoor het geen moment saai wordt. Oh en stiekem speel je CoD voor de multiplayer.
Hina Kagiyama  - 11 maart 2012, 15:14
Nee, daar koop je BF3 voor icon_e_smile.gif
Darkcloud  - 11 maart 2012, 18:43
"DiddyKong12" wrote:
Logisch. Maar niet altijd waar. Mario Party 8 verkocht meer als Super Mario Galaxy 2 enne.... ik vond Galaxy 2 veel beter.
Soms is het ook andersom. Rayman Origins bijvoorbeeld, zag ik al snel van prijs verlagen, terwijl het toch echt een toptitel is!
(maar dat komt door de najaarsstorm denk ik)
Marco (moderator)  - 12 maart 2012, 13:39
"Tim." wrote:
Maar Call of Duty (op de PC, Xbox en en Playstation) is dan ook gewoon een heel degelijk spel. Oke, er komt elk jaar een nieuwe versie uit, maar ik hoor eigenlijk alleen argumenten van 'ja er komt elk jaar een nieuwe versie uit, dus daarom is het een kutspel', wat natuurlijk het grootste bullshit argument ooit is.
Degelijk en PC-versie? Ik dacht het toch even niet. De game draait op een engine uit 2007 en qua grafische pracht is het allemaal nog in dat jaar blijven steken, ook op de PC-versie. Daarnaast heb je geen opties om de FOV te veranderen in de opties en heeft het ook nog eens matchmaking. Matchmaking in een PC game :')

Ook al werken de Call of Duty games goed op de consoles, het feit blijft dat er totaal geen innovatie in de serie zit buiten wat aparte minigames. Ook de singleplayer campaigns (op die van WaW na) zijn ook gewoon een dikke middelvinger naar de mensen die verwachten iets fatsoenlijks te kunnen spelen. Ieder jaar zit je opgescheept met een nieuwe map pack voor een game uit 2007 met wat tweakjes om de game nog meer unbalanced te maken. Dit hoort niet beloont te worden met zulke hoge cijfers, vooral omdat de mechanics inmiddels al tig keer gedaan zijn en te simpel zijn om er serieus mee om te gaan.
Tim.  - 12 maart 2012, 20:14
"Marco" wrote:
"Tim." wrote:
Maar Call of Duty (op de PC, Xbox en en Playstation) is dan ook gewoon een heel degelijk spel. Oke, er komt elk jaar een nieuwe versie uit, maar ik hoor eigenlijk alleen argumenten van 'ja er komt elk jaar een nieuwe versie uit, dus daarom is het een kutspel', wat natuurlijk het grootste bullshit argument ooit is.
Degelijk en PC-versie? Ik dacht het toch even niet. De game draait op een engine uit 2007 en qua grafische pracht is het allemaal nog in dat jaar blijven steken, ook op de PC-versie. Daarnaast heb je geen opties om de FOV te veranderen in de opties en heeft het ook nog eens matchmaking. Matchmaking in een PC game :')

Ook al werken de Call of Duty games goed op de consoles, het feit blijft dat er totaal geen innovatie in de serie zit buiten wat aparte minigames. Ook de singleplayer campaigns (op die van WaW na) zijn ook gewoon een dikke middelvinger naar de mensen die verwachten iets fatsoenlijks te kunnen spelen. Ieder jaar zit je opgescheept met een nieuwe map pack voor een game uit 2007 met wat tweakjes om de game nog meer unbalanced te maken. Dit hoort niet beloont te worden met zulke hoge cijfers, vooral omdat de mechanics inmiddels al tig keer gedaan zijn en te simpel zijn om er serieus mee om te gaan.
Dat van de PC-versie wist ik allemaal niet want ik speel geen games op de pc, maar dat zal allemaal wel. Maar hoezo is de single player niet goed dan, buiten het feit dat ie kort is en er geen tot weinig verhaal in zit? En dat hele geleuter over de multiplayer ga ik niet eens serieus op in... unbalanced :''''''''''''''''''''''')
Laura (redactie)  - 16 maart 2012, 16:37
Grappig dat het inderdaad klopt. Ik dacht het wel al, maar er zijn nog altijd veel mensen die denken dat de meest lame casual games razend goed verkopen en ik denk dat dat wel meevalt. Ze worden misschien gemaakt als cash cow, maar volgens mij komt het niet meer zoveel voor dat ze ook daadwerkelijk zoveel verkopen. Enige nadeel aan die goede games die goed verkopen, is dat ze maar langzaam in prijs dalen. icon_e_sad.gif
Laatste posts
Tweet laden...
NGamer 05-2012
[N]Gamer Crew
[N]Gamer schrijft al bijna 10 jaar onafhankelijk over Nintendo. Heb je een nieuwstip of een vraag aan de redactie? Mail ons!
www.nedgame.nl, het grootste assortiment aan games en accessoires (nieuw en gebruikt)!