door Arjen Kooreman - 23 februari 2010
Volgens de laatste geruchten gaat NBA Jam toch niet exclusief voor de Wii verschijnen. Men spreekt er schande van! Dertig jaar geleden werd er niet zo moeilijk gedaan over welk spel waarop verscheen.

Onze collega's bij 1UP.com hebben een leuk retro hoekje waarin ze deze keer Mario Bros. voor de Atari 2600 behandelen. Tegenwoordig legt de hele Nintendo fanbase zijn controllers in protest neer als Mario op een ander platform verschijnt. Het had echter niet veel gescheeld of Nintendo en Atari hadden nog veel meer dingen samen gedaan.

Nintari

In 1983 was de Amerikaanse videogame industrie volgens de nationale pers zo goed als overleden. Deze vroegtijdige dood was volgens de media vooral de schuld van Atari. In Japan waren games echter nog altijd booming business en Nintendo wilde de Famicom (de NES) dan ook naar de rest van de wereld verschepen.

Maar wie moest het apparaat gaan distribueren? Volgens toenmalig directeur van Nintendo, Hiroshi Yamauchi, kon dat het beste Atari zijn. Zelf durfde het Japanse bedrijf het niet aan, want ervaring leerde dat succesvolle (arcade)games uit het thuisland, niet automatisch aansloegen in het westen.

Donkey Kong

Atari zou zelfs haar eigen naam aan het product mogen verbinden en Nintendo zou slechts een klein bedrag krijgen per verkochte NES. Alles leek koek en ei. Er was een bedrag afgesproken, contracten waren opgesteld en de champagne reeds ontkurkt. Maar het was een aap genaamd Donkey Kong die in de weg stond van dit trans-Atlantische huwelijk. Nintendo had namelijk de rechten van meneer Kong verkocht aan Coleco, terwijl Atari dacht recht te hebben op dit succesvolle spel en personage.

Zij hadden echter alleen de rechten voor een thuiscomputervariant in handen en niet die voor spelcomputers, d'oh! Hierdoor ging de deal niet door en moest Nintendo, zij het twee jaar later en op kleine schaal, zelf de NES aan de man brengen. En hoe succesvol ze daarin waren, dat weet iedereen.

In het jaar van de mislukte deal was er gelukkig één man die boven al dit kinderachtige gekeuvel stond: Mario. Hij verscheen in 1983 doodleuk op de Atari 2600. Wacht eens even! Dat was ook het jaar dat Atari ineenstortte... ging Mario undercover?

23 reacties
legochesser  - 23 februari 2010, 15:05
ZOMG! Die reclame! icon_e_surprised.gif .... Awesome! icon_e_biggrin.gif Eigenlijk best interessant voor de Nintendo fans. Leuk en leerzaam stukje Arjen! icon_e_biggrin.gif
Hecthor Doomhammer (gast)  - 23 februari 2010, 15:05
Altijd leuk om een geschiedenisles over dit soort dingen te krijgen
Robin  - 23 februari 2010, 15:07
MARIO WHERE ARE YOU!! lol slaat nergens op icon_razz.gif
JET  - 23 februari 2010, 15:22
Ik zou het niet accepteren als mario naar de xbox ofzo zou gaan.
Ze wilden eerst ook metroid volgens mij naar de xbox ofzo halen, maarja die is niet van atari icon_e_surprised.gif (toch?)
Laura (redactie)  - 23 februari 2010, 15:37
Ik snap niet wat er erg aan is dat er titels naar andere consoles gaan. Kijk, in het geval van Mario is het anders; die is boegbeeld van Nintendo. Maar zo'n NBA-game; ze gaan hun gang maar. Zolang de spellen er niet door veranderen is het toch alleen maar leuk dat meer mensen ervan kunnen genieten?
Sin Cara  - 23 februari 2010, 15:39
Leuk stukje, Arjen. Die reclame! XD

Maar is het was toch ''D'oh!'' inplaats van ''Do'h!''?
Elmo.  - 23 februari 2010, 16:32
is ""mario where are you" de "excuse me princess" van mario?
Faux  - 23 februari 2010, 16:52
"Doomhammer" wrote:
Altijd leuk om een geschiedenisles over dit soort dingen te krijgen
Inderdaad. Waarom doen ze dit op school niet? icon_razz.gif
Spark  - 23 februari 2010, 16:55
Leuk stukje! Spijtig dat onze geschiedenis les een pak saaier was.
Die reclame is vooral droog icon_razz.gif.
Stickill  - 23 februari 2010, 16:58
Die special effects in die reclame, hoogstaand hoor.
Erik²  - 23 februari 2010, 17:22
Ik snap niet dat ze dit soort reclame's tegenwoordig niet meer maken icon_razz.gif
sirius black  - 23 februari 2010, 17:46
ik hou niet zo erg van geschiedenis ik intreseer me meer in NU dan vroeger wat die holbewoners allemaal hebben uit gevreten boeit me niet icon_rolleyes.gif
maar geschiedenis over dit soort dingen dat boeit me wel dus best wel intresant stukje dit
Arjen (redactie)  - 23 februari 2010, 17:58
"Coenronaldo" wrote:
Leuk stukje, Arjen. Die reclame! XD

Maar is het was toch ''D'oh!'' inplaats van ''Do'h!''?

Je hebt helemaal gelijk... Do'h! uuh D'oh!
glesto  - 23 februari 2010, 18:02
interesant hier wil ik meer over weten
(het leest ook leuk tegenover onze geschiedenis boeken icon_cheesygrin.gif )
Sin Cara  - 23 februari 2010, 18:05
"Arjen" wrote:
"Coenronaldo" wrote:
Leuk stukje, Arjen. Die reclame! XD

Maar is het was toch ''D'oh!'' inplaats van ''Do'h!''?

Je hebt helemaal gelijk... Do'h! uuh D'oh!

XD
noahhaon  - 23 februari 2010, 19:03
AAH! Geschiedenis in de vakantie...
Maar dit is tenminste leuk.
Revolution64  - 23 februari 2010, 21:41
waarschijnlijk goed dat het allemaal niet is doorgegaan. Als Atari de NES had uitgebracht had de gamingmarkt misschien wel helemaal geen heropleving gehad, zaten we nu allemaal iets anders te doen en had Ngamer nooit bestaan. Dat zou erg zijn hé
Terence  - 24 februari 2010, 2:56
Maar nu vraag ik me wel af welk gevolg het zou hebben voor de game industrie als atari wél de famicom distribueerde.

Dan zou het misschien zelfs wel [A]Gamer zijn in plaats van [N]Gamer O.o
Tsubaki  - 24 februari 2010, 3:16
Als spellen minder console exclusief waren zou dat de game wereld niet een hoop veranderen?
voltage  - 24 februari 2010, 10:48
"Tsubaki" wrote:
Als spellen minder console exclusief waren zou dat de game wereld niet een hoop veranderen?
Ja, dan zouden de kenmerken van een console belangrijker worden voor de keuze, en dus niet het game aanbod.
Sky. F  - 24 februari 2010, 11:08
Ik vind het altijd leuk om een stukje geschiedenis te lezen over retro gaming. Zo leer je weer wat meer over de gameindustrie. Ga zo door Arjen!!
Tsubaki  - 24 februari 2010, 12:11
"voltage" wrote:
"Tsubaki" wrote:
Als spellen minder console exclusief waren zou dat de game wereld niet een hoop veranderen?
Ja, dan zouden de kenmerken van een console belangrijker worden voor de keuze, en dus niet het game aanbod.

En dan zouden Third-Party's ook meer kans maken. Lijkt me een uiterst voordelige zaak dan krijgen consoles tenminste geen kiddy imago.

Aan de andere kant gaan ze dan sneller failliet.
voltage  - 25 februari 2010, 21:24
Ik bedenk me net dat wanneer alle games platform onafhankelijk uitgebracht zouden worden, de consoles niet of nauwelijks unieke kenmerken kunnen hebben. Ze moeten ten slotte dan allen dezelfde games kunnen draaien.
Laatste posts
Het Café - Waar de titel weer normaal is (246006)
door Taragon, 08:33
Het eShop topic (4132)
door NintendoJeroen, 07:39
Heroes of Ruin [RPG] (57)
door NintendoJeroen, 07:38
Het grote associatie topic. (9959)
door De Baron, 07:21
Bikkeltopic [3:00 - 5:00] (2113)
door Marco, 04:55
Tweet laden...
NGamer 06-2011
[N]Gamer Crew
[N]Gamer schrijft al acht jaar onafhankelijk over Nintendo. Heb je een nieuwstip of een vraag aan de redactie? Mail ons!
www.nedgame.nl, het grootste assortiment aan games en accessoires (nieuw en gebruikt)!