door Tamara van Staalduinen - 5 mei 2012
Ik zal de eerste zijn die het toegeeft: door ons jargon is praten met niet-gamers soms lastig. Opvallend genoeg gaat het vooral mis als niet-gamers gamertaal proberen te spreken.

Voor vrijwel alles bestaat een woord, maar als je dat woord niet kent, kun je moeilijk duidelijk maken wat je bedoelt. Zo heb ik als klein meisje vaak genoeg geprobeerd uit te leggen wat voor soort spellen ik leuk vond, zonder dat ik de term 'RPG' kende. Ik hield van spellen die geen levels hadden zoals Mario, maar die bestonden uit een grote wereld, waarin je steeds sterker werd door het verhaal te volgen. Ik deed mijn best, maar iedereen heeft zo zijn eigen limieten. De mensen die niet zo welbespraakt zijn als een negenjarige Tamara zijn vaak nog moeilijker te volgen voor ons gamers, maar leef je een beetje in en communicatie wordt toch mogelijk!

Nintendo
Een Nintendo kan elke mogelijke spelcomputer zijn. Nintendo maakte de Nintendo, dat was zo'n apparaat waarmee je spelletjes kon spelen. Alle andere systemen met dezelfde functie zijn dus ook Nintendo's, net zoals elk navigatiesysteem voor in de auto een TomTom is. Vraagt iemand naar je Nintendo, dan wordt waarschijnlijk het spelsysteem bedoeld dat je het laatst in handen had. Die gloednieuwe Vita, bijvoorbeeld.

Punten
Het maakt niet uit wat voor spelletje je aan het spelen bent, of het nu een interactief epos is of de grote-jongens-versie van een zandbak, voor veel mensen draaien games maar om één ding: punten. Elke noemenswaardige actie zou een aantal punten waard zijn. De totaalscore geeft dan natuurlijk aan hoe goed je in het spel bent. Kijk dus niet te vreemd of als iemand vraagt of je al veel punten gescoord hebt in een willekeurige Zelda-game, maar laat je verzameling hartjes en rupees zien.

Halo
Halo is een spel waarin je met futuristisch geschut op aliens schiet. Aangezien het totale spelaanbod zo klein is, spreekt het voor zich dat er maar één titel kan zijn waarin dat gebeurt. Dat is Halo. Die blonde dame in het blauw die aliens neerschiet, dat is de hoofdpersoon van Halo voor op de Wii. Logisch toch?

Doodgaan
Er zijn maar twee dingen echt onvermijdelijk: de belastingdienst en doodgaan in games. Althans, dat is wat de gemiddelde niet-gamer gelooft. Het gemiddelde poppetje heeft meer levens dan een kat, dus het spreekt voor zich dat ze ook doodgaan! Probeer alleen niet te lachen als iemand beweert vaak dood te gaan in Tetris.

Kaartje
Ze zijn nog lang niet uitgestorven, mensen die een speelgoedwinkel binnenstappen om een kaartje te kopen voor hun DS. Wat voor kaartje? Nou ja, zo'n kaartje om spelletjes mee te doen. Nee, geen spel voor op de DS, natuurlijk niet! Een kaartje! Om spelletjes te downloaden! eShop, wat is nu weer een eShop? Een K-A-A-R-T-J-E. Gewoon een kaartje om spelletjes op te downloaden, zoals iedereen er eentje heeft. Wat bedoel je, die R4-kaarten mogen niet meer verkocht worden? Waar gaat het toch heen met Nederland, als een hardwerkende ouder niet eens meer illegaal mag downloaden om zoonlief die driehonderd spelletjes te geven die hij toch niet speelt!

Doos
Er liepen eens twee echte meisjes een gameshop binnen. Het vriendje van de ene had geld nodig en wilde daarom wat oude consoles en games verkopen. De blondste van de twee, die haar kledingstijl duidelijk gebaseerd had op de rood verlichte straten van Amsterdam, legde uit wat de er in plastic zak zat. "Ja, en deze PlayStation heeft, zeg maar, maar één doos, weet je." "Een doos?" "Ja, je weet toch wel, een doos. Eén doos!" Zo bleef dat heen en weer gaan, totdat de doos eindelijk aanwees welke doos bedoeld werd. De PlayStation 2 had inderdaad maar één controller, wat normaal is voor een PlayStation 2. Ook hier is er een eenvoudige verklaring voor deze woordkeuze: in een ver verleden waren controllers doosvormig, dozen dus. Deze dames lopen wel een beetje achter. De correcte foutieve benaming voor een controller is tegenwoordig 'afstandsbediening'.

108 reacties
*zucht* Ik heb altijd zo'n medelijden met die winkelmedewerkers die oma's duidelijk moeten maken dat de nieuwe spelcomputer een Nintendo DS, of DS heet en niet 'Nintendo'.. veelgemaakte fout, maar om het de wereld uit te halen is het al te laat. icon_e_confused.gif

En dan heb je nog de uitspraak. De zogenaamde 'ervaren' spelers (die alleen even op de Nintendo site hebben rond gesnuffeld) die je al snel corrigeren hoe je namen als 'Rayquaza' (< MOEILIJK!) of 'Kyorge' uitspreekt. (Kai-orge, kie-orge?!) icon_lol.gif
mariomac  -  5 mei 2012, 17:10
Misschien moet er een boek komen voor niet-gamers.
Een boek, handig. Ik erger me aan niet-gamers die maar niet begrijpen wat ik zeg.
mariomac  -  5 mei 2012, 17:27
"Galaxia Master" wrote:
Een boek, handig. Ik erger me aan niet-gamers die maar niet begrijpen wat ik zeg.
Ja, een soort woordenboek voor niet-gamers.
raceneus  -  5 mei 2012, 17:27
of men moet proberen net zo welbespraakt te worden als de 9-jarige Tamara.
Parasite  -  5 mei 2012, 17:34
"HappyMaskSalesman" wrote:
*zucht* Ik heb altijd zo'n medelijden met die winkelmedewerkers die oma's duidelijk moeten maken dat de nieuwe spelcomputer een Nintendo DS, of DS heet en niet 'Nintendo'.. veelgemaakte fout, maar om het de wereld uit te halen is het al te laat. icon_e_confused.gif

En dan heb je nog de uitspraak. De zogenaamde 'ervaren' spelers (die alleen even op de Nintendo site hebben rond gesnuffeld) die je al snel corrigeren hoe je namen als 'Rayquaza' (< MOEILIJK!) of 'Kyorge' uitspreekt. (Kai-orge, kie-orge?!) icon_lol.gif

Er zijn nog ergere mensen, ik ken gamers die het niet goed uitspreken! Een voorbeeld: Kyogre {Kay-o-ger}[Kai-og-gre] Uxie {Joe-ksie}[Uks-sie]

{...} = Goede uitspraak
[...] = Slechte uitspraak
Tekira  -  5 mei 2012, 17:35
Net te vergeten dat levens/hartjes ook vaak poppetjes worden genoemd. Wat impliceert dat je dus iedere keer met een totaal nieuwe Mario/Link?fill in any game character aan het spelen bent nadat je game over bent gegaan.
mariomac  -  5 mei 2012, 17:36
Yeah! Jubileum voor Tamara! 2000 berichten icon_exclaim.gif
mariomac  -  5 mei 2012, 17:41
.
Galaxia Master  -  5 mei 2012, 17:45
Kijk, rechtsboven staat een knop met Edit erop! Misschien moet je daar eens op klikken en kijken wat er gebeurt. Dubbelposten mag niet van de mod-politie.

OT: Het meest vervelende is dat als ik mijn amateuristische reviews schrijf ik rekening moet houden met niet-gamers. Nintendo doet dat ook bijvoorbeeld in hun handleidingen en dat is vervelend als de pest.
"Parasite" wrote:
"HappyMaskSalesman" wrote:
*zucht* Ik heb altijd zo'n medelijden met die winkelmedewerkers die oma's duidelijk moeten maken dat de nieuwe spelcomputer een Nintendo DS, of DS heet en niet 'Nintendo'.. veelgemaakte fout, maar om het de wereld uit te halen is het al te laat. icon_e_confused.gif

En dan heb je nog de uitspraak. De zogenaamde 'ervaren' spelers (die alleen even op de Nintendo site hebben rond gesnuffeld) die je al snel corrigeren hoe je namen als 'Rayquaza' (< MOEILIJK!) of 'Kyorge' uitspreekt. (Kai-orge, kie-orge?!) icon_lol.gif

Er zijn nog ergere mensen, ik ken gamers die het niet goed uitspreken! Een voorbeeld: Kyogre {Kay-o-ger}[Kai-og-gre] Uxie {Joe-ksie}[Uks-sie]

{...} = Goede uitspraak
[...] = Slechte uitspraak


ik zei voor deze post ook altijd uksie.. icon_redface.gif
wessel7  -  5 mei 2012, 17:58
Ik zei vroeger altijd ook Nintendo tegen mijn DS icon_redface.gif
Master  -  5 mei 2012, 18:00
Ikzelf kan er soms kwaad om worden. Niet om mensen die geen "Gamers-Taal" spreken (al kan het soms irritant zijn, zeker als hij/zij gaat doen alsof ze het kunnen), maar om van die mensen die in een gamewinkel een lijstje gaan maken van spellen die ze willen downloaden. Of vaders die op verjaardagen stoer gaan zitten doen met van die "tips". 'Je kunt je Wii heel makkelijk laten kraken. Daar ken ik nog wel een mannetje voor.' Het schijnt kneuterig te zijn om niet illegaal bezig te zijn. Tegenwoordig spreek ik ze er dan ook vaak op aan. Geniaal hoe schaapachtig ze kijken als je ze even uitlegt hoeveel mensen eraan zo'n spelletje werken en hoe illegaal ze bezig zijn. icon_cheesygrin.gif
mariomac  -  5 mei 2012, 18:02
"wessel7" wrote:
Ik zei vroeger altijd ook Nintendo tegen mijn DS icon_redface.gif
Mijn moeder:"Wil je je Nintendo ook op vakantie meenemen?"
Ik:"Welke?"
Mijn moeder:"Gewoon, je Nintendo."
Ik:"Ja... Maar, welke?"
Mijn moeder:"Dat opklapding!"
Ik:"Ooh! Mijn DS!"
Mijn moeder:"Dat zei ik toch!"
zo'n boek zou wel tof zijn
ET09  -  5 mei 2012, 18:50
"yannick-pro-gamer" wrote:
zo'n boek zou wel tof zijn

Maar aan je naam te zien heb je die niet nodig toch? icon_e_wink.gif

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het ook altijd over 'doodgaan' heb bij tetris... Ik moet zeggen dat ik 'game over' gaan net zoiets vind als 'doodgaan' dus het kan best... toch?
@Master ugh, ja precies.. En het wordt alleen maar erger. Toen ik een paar maanden terug Skyward Sword ging halen bij de Intertoys sprak een medewerker me aan: 'Je kunt ze tegenwoordig ook downloaden, begreep ik.' Het lijkt wel alsof het illigale normaal is geworden in deze maatschappij. Maar niet voor mij, een hoop doosjes en een goed gevoel bij het kopen van een game is voor mij belangrijker!
"wessel7" wrote:
Ik zei vroeger altijd ook Nintendo tegen mijn DS icon_redface.gif

Mijn tante zegt dit ook constant tegen haar kinderen en daar erger ik me kapot aan. En dan doet ze ook nog een potje mario kart mee met mij, waar ze 2,5 rondes achterloopt icon_rolleyes.gif . Echt, begin er serieus aan of praat er nooit over.
"mariomac" wrote:
Mijn moeder:"Wil je je Nintendo ook op vakantie meenemen?"
Ik:"Welke?"
Mijn moeder:"Gewoon, je Nintendo."
Ik:"Ja... Maar, welke?"
Mijn moeder:"Dat opklapding!"
Ik:"Ooh! Mijn DS!"
Mijn moeder:"Dat zei ik toch!"
Ik heb met je te doen icon_e_wink.gif
Knarf  -  5 mei 2012, 19:03
Ugh, wat vind ik dit toch vervelend. Mijn moeder heeft ondertussen een paar basiszinnetjes geleerd, en over de rest vraagt ze ook niets (gelukkig maar). Over het illegaal downloaden van games kan ik me ook helemaal gek maken (ook al deed ik het tot voor kort zelf ook), vooral als medewerkers van winkels het doen. Nou ja, in ieder geval kan ik hier praten zoals ik het wil.

'We gamers have met a terrible fate, haven't we?'
mariomac  -  5 mei 2012, 19:16
Wat nog erger is: een download voor je verjaardag krijgen!
626b (moderator)  -  5 mei 2012, 19:17
Doos?
I see what you did there.
Dimentio  -  5 mei 2012, 19:28
Ik heb een vriend die ie-de-re keer vraagt of hij een game voor me moet downloaden en dan moet ik hem telkens weer een verklaring geven waarom ik dat niet wil, heel irritant.
En vorige week zocht ik de codes voor gratis Xbox Live en 3 games, maar die waren nergens te bekennen (Weggegooit waarschijnlijk...) en toen begon ook mijn vader over dowloaden....What happened to this world?
Darkcloud  -  5 mei 2012, 19:30
'Ben je Mario aan het doen?'
Welke Mario? Kart, Bros., Party.. enzovoort. Zucht.
Knarf  -  5 mei 2012, 19:36
Nog erger: officiële sites die zich richten op de casual gamer en dus soms volkomen foutieve informatie geven, of die je tips geven die ongeveer net zo nuttig zijn als die van Navi.

EDIT: wacht even, in ieder geval had Navi de namen goed. Blijkbaar zijn die sites nog erger.
mariomac  -  5 mei 2012, 19:46
Of dit: Als je in de levels van New Super Mario Bros.Wii goed zoekt kun je misschien de geheime stermunten vinden! Ja, dat wist ik al.Wow, je hebt gelijk, je weet echt veel van Nintendo!*zucht*
"mariomac" wrote:
"wessel7" wrote:
Ik zei vroeger altijd ook Nintendo tegen mijn DS icon_redface.gif
Mijn moeder:"Wil je je Nintendo ook op vakantie meenemen?"
Ik:"Welke?"
Mijn moeder:"Gewoon, je Nintendo."
Ik:"Ja... Maar, welke?"
Mijn moeder:"Dat opklapding!"
Ik:"Ooh! Mijn DS!"
Mijn moeder:"Dat zei ik toch!"
Mijn moeder noemde de DS nog heel lang een gameboy. Opzich wel een compliment voor de DS, want een gameboy is tof icon_cool.gif
000aj  -  5 mei 2012, 20:00
"Hina Kagiyama" wrote:
"mariomac" wrote:
"wessel7" wrote:
Ik zei vroeger altijd ook Nintendo tegen mijn DS icon_redface.gif
Mijn moeder:"Wil je je Nintendo ook op vakantie meenemen?"
Ik:"Welke?"
Mijn moeder:"Gewoon, je Nintendo."
Ik:"Ja... Maar, welke?"
Mijn moeder:"Dat opklapding!"
Ik:"Ooh! Mijn DS!"
Mijn moeder:"Dat zei ik toch!"
Mijn moeder noemde de DS nog heel lang een gameboy. Opzich wel een compliment voor de DS, want een gameboy is tof icon_cool.gif
Ik heb ook zo'n moeder.
M@rtijn  -  5 mei 2012, 20:02
Mij maakt het niet uit, dat niet/casual gamers andere namen aan die dingen geven.
Zijn er dan echt zoveel leden, die zich ergeren aan dit soort dingen? Die mensen hebben zich gewoon niet in het gamen verdiept, waarom neem je dat kwalijk?
Ze proberen het te begrijpen en dat lijkt mij ook voldoende voor niet gamers.
Darkcloud  -  5 mei 2012, 20:15
"mariomac" wrote:
Of dit: Als je in de levels van New Super Mario Bros.Wii goed zoekt kun je misschien de geheime stermunten vinden! Ja, dat wist ik al.Wow, je hebt gelijk, je weet echt veel van Nintendo!*zucht*
En héél soms, niet in alle levels, kun je zelfs een geheime uitgang vinden! icon_e_surprised.gif
Sephi  -  5 mei 2012, 20:54
Als men mij iets over een bepaald spel vraagt, probeer ik het zo simpel mogelijk uit te leggen, maar dan wel in game-termen zodat het uiteindelijk duidelijker voor ze is als ze er zelf mee bezig zijn.

Als ze het dan nog niet snappen, tja, jij vroeg ernaar.
626b (moderator)  -  5 mei 2012, 20:59
Een ding waar ik wel een hekel aan heb, is dat ibjna iederen Super Smash Bros Brawl benoemt met iets als "Super Mario smash spelletje"
Robin  -  5 mei 2012, 21:07
Het intereseert me eigenlijk geen zak of niet gamers het wel of niet snappen ik ga er niet dood aan of zoiets, als niet gamers het niet snappen leg ik het ze gewoon even uit dan snappen ze het meestal wel
Hina Kagiyama  -  5 mei 2012, 21:45
"g@mer" wrote:
"mariomac" wrote:
Of dit: Als je in de levels van New Super Mario Bros.Wii goed zoekt kun je misschien de geheime stermunten vinden! Ja, dat wist ik al.Wow, je hebt gelijk, je weet echt veel van Nintendo!*zucht*
En héél soms, niet in alle levels, kun je zelfs een geheime uitgang vinden! icon_e_surprised.gif
Soms vind je ook een vuurbloem in een ?-blok!!2!21
Tekira  -  5 mei 2012, 21:55
Vroeger was het nog simpel. Toen was Nintendo de verzamelnaam voor alles consoles en Gameboy de verzamelnaam voor alle handhelds. Nu heeft de komst van de Nintendo DS het verwarrender gemaakt. Werd hij aan het begin nog vaak Gameboy genoemd, tegenwoordig is Nintendo het woord geworden wat voor zowel consoles als handhelds wordt gebruikt. Wat mij betreft had Nintendo de Nintendo DS beter Gameboy DS kunnen noemen.
Ant-99  -  5 mei 2012, 21:57
"Hina Kagiyama" wrote:
Soms vind je ook een vuurbloem in een ?-blok!!2!21
Hierbij verklaar ik Hina tot held.
Scaevola  -  6 mei 2012, 3:07
Haha, leuke blog! De niet-gamerkant uitgelicht is ook een interessante invalshoek. icon_e_biggrin.gif
Bijvoorbeeld 'doodgaan' gebruik ik zelf ook veel, eigenlijk bij alles wat op mislukking of iets negatiefs neerkomt, zoals het niet halen van een of andere minigame. icon_razz.gif

Ik vind het soms wat stom klinken als mensen vol overtuiging alles een 'Nintendo' of 'zo'n spelletjesding' noemen, maar ik zit er niet mee dat ze niet precies weten hoe het zit. Ik weet vaak ook niet zo veel van dingen waar ik niet echt veel mee heb. Ik vind het al leuk als niet-gamers interesse tonen in je hobby.
sirolf  -  6 mei 2012, 8:37
ik heb het al heel lang opgegeven om mijn moeder en oma game taal uit te leggen als ik voor mijn verjaardag een nieuwspel vraag ga ik eerst met ze naar de game winkel en wijs de game aan die ik wil, dan komen ze niet per ongeluk met my little pony adventures aan.
daniel482  -  6 mei 2012, 8:40
Haha Tamara, geweldige blog icon_razz.gif
Idd, mensen die naar de winkel lopen en van alles zeggen. De ene wil een kaartje voor spelletjes, de ander de nieuwste nintendo. Op koninginnendag moest ik een oma bij een kraampje vertellen dat alle DS spellen op de 'nieuwste nintendo' van haar kleindochter gespeeld kunnen worden, tenzij ze een wii bedoelt :')
OK, dat oma's niet alles weten over spelcomputers, prima, maar sommige benamingen die mensen gebruiken, maar nog erger dat oudertjes een R4 gaan kopen voor hun zoontje daar wordt ik echt heel erg geïrriteerd van icon_mad.gif
wessel7  -  6 mei 2012, 8:41
Mijn oma zegt al heel lang: Neem je je intendo mee?De volgende x ga ik het haar echt vertellen dat het Nintendo is en dat het een 3DS is!!! Ik word er gek van
ET09  -  6 mei 2012, 9:49
"wessel7" wrote:
Mijn oma zegt al heel lang: Neem je je intendo mee?De volgende x ga ik het haar echt vertellen dat het Nintendo is en dat het een 3DS is!!! Ik word er gek van

Je oma heeft misschien nog wel de 2e wereld oorlog mee gemaakt. Ik heb überhaubt al respect voor haar dat ze de naam 'Nintendo' weet. Ouderen hebben het over het algemeen nogal moeilijk als het om elektronica gaat, dus die moet je het sowieso niet kwalijk nemen als ze iets niet begrijpen.
Erik  -  6 mei 2012, 10:05
Leuke blog. Wat je ook vaak hebt is dat je Engelse computertermen naar het Nederlands gaat "vertalen". Gefixt, gepatched/gepatcht (of hoe je het volgens het d-t-spelling moet doen). Maar gamertaal is ook altijd leuk. "Even in een potje gequickscoped", "jij zit te campen!"
ET09  -  6 mei 2012, 10:07
"Erik" wrote:
Leuke blog. Wat je ook vaak hebt is dat je Engelse computertermen naar het Nederlands gaat "vertalen". Gefixt, gepatched/gepatcht (of hoe je het volgens het d-t-spelling moet doen). Maar gamertaal is ook altijd leuk. "Even in een potje gequickscoped", "jij zit te campen!"

Je moet de engelse stam nemen, en dan de nederlandse uitgangen. Dacht ik tenminste... Je kreeg er wel hele rare vormen van..;p
Erik  -  6 mei 2012, 10:09
"ET09" wrote:
"Erik" wrote:
Leuke blog. Wat je ook vaak hebt is dat je Engelse computertermen naar het Nederlands gaat "vertalen". Gefixt, gepatched/gepatcht (of hoe je het volgens het d-t-spelling moet doen). Maar gamertaal is ook altijd leuk. "Even in een potje gequickscoped", "jij zit te campen!"

Je moet de engelse stam nemen, en dan de nederlandse uitgangen. Dacht ik tenminste... Je kreeg er wel hele rare vormen van..;p

Ja, ik ben heel slecht in de d-t-werkwoordspelling.
"Master" wrote:
Geniaal hoe schaapachtig ze kijken als je ze even uitlegt hoeveel mensen eraan zo'n spelletje werken en hoe illegaal ze bezig zijn. icon_cheesygrin.gif

Ze zijn helemaal niet illegaal bezig. Ooit gehoord van thuiskopie?
Sephi  -  6 mei 2012, 10:19
My Little Pony Adventures is toevallig wel een spel dat elke zichzelf respecterende gamer gewoon op de planken moet hebben liggen hoor.












Swag.
ET09  -  6 mei 2012, 10:22
"Sephi" wrote:
My Little Pony Adventures is toevallig wel een spel dat elke zichzelf respecterende gamer gewoon op de planken moet hebben liggen hoor.












Swag.

Ik discrimineer mezelf icon_redface.gif
Link-jim  -  6 mei 2012, 10:22
ff een paar voorbeelden:

'Heb je dat ene mario spel al gedownload?'
'Kijk, de nieuwe nintendo is er, en hij is in 3D!!!'
Kyogre noemde ik trouwens vroeger altijd Kai-ogre icon_redface.gif
en uxie altijd uksie icon_redface.gif

En de leukste van mijn buurjongetje: Kijk een Peach! icon_eek.gif
'vertaling in gamertaal:'
Kijk, een 1-up! icon_1up.png icon_e_smile.gif

en ik ken ook bijna alle hiervoor genoemde gevallen van mijn broertje, familie en buurjongetjes.
Tamara (redactie)  -  6 mei 2012, 10:37
Quote:
Ze zijn helemaal niet illegaal bezig. Ooit gehoord van thuiskopie?

Dat gaat niet op voor software. De Nederlandse auteurswet laat wel ruimte open voor het maken van een reservekopie van een eigen exemplaar onder bepaalde voorwaarden, maar het downloaden een game is niet zomaar legaal. Een thuiskopie is niet hetzelfde als een reservekopie.
Erik  -  6 mei 2012, 10:47
"Tamara" wrote:
Quote:
Ze zijn helemaal niet illegaal bezig. Ooit gehoord van thuiskopie?

Dat gaat niet op voor software. De Nederlandse auteurswet laat wel ruimte open voor het maken van een reservekopie van een eigen exemplaar onder bepaalde voorwaarden, maar het downloaden een game is niet zomaar legaal. Een thuiskopie is niet hetzelfde als een reservekopie.

Ik dacht dat games ook onder thuiskopie viel, maar dus blijkbaar niet. Films en muziek wel. Ik wist wel dat software niet onder thuiskopie viel, ik dacht games dus niet.
PirateBunny  -  6 mei 2012, 10:53
"Tamara" wrote:
Halo
Een Halo is een spel waarin je met futuristisch geschut op aliens schiet. Aangezien het totale spelaanbod zo klein is, spreekt het voor zich dat er maar één titel kan zijn waarin dat gebeurt. Dat is Halo. Die blonde dame in het blauw die aliens neerschiet, dat is de hoofdpersoon van Halo voor op de Wii. Logisch toch?

Doet me denken aan Halo fanboys die claimen dat Metroid een rip-off is van Halo terwijl Metroid er al veel eerder was maar OK. Overigens speel ik beide spellen en vind ik het niet 'De Halo voor op de Wii' of '360 Metroid'.
Erik  -  6 mei 2012, 10:59
"PirateBunny" wrote:
"Tamara" wrote:
Halo
Een Halo is een spel waarin je met futuristisch geschut op aliens schiet. Aangezien het totale spelaanbod zo klein is, spreekt het voor zich dat er maar één titel kan zijn waarin dat gebeurt. Dat is Halo. Die blonde dame in het blauw die aliens neerschiet, dat is de hoofdpersoon van Halo voor op de Wii. Logisch toch?

Doet me denken aan Halo fanboys die claimen dat Metroid een rip-off is van Halo terwijl Metroid er al veel eerder was maar OK. Overigens speel ik beide spellen en vind ik het niet 'De Halo voor op de Wii' of '360 Metroid'.

Fanboys die zonder dat ze wat weten van een ander spel zomaar wat gaan roepen zijn gewoon altijd zielig. icon_razz.gif Net zoals dat sommige zeggen dat Link, Zelda heet is icon_razz.gif
daniel482  -  6 mei 2012, 11:05
Klopt, iedereen zegt altijd Zelda als ze het niet kennen.
Op Gameplayer staat zelfs van gashapons van Phantom Hourglass:

Terra (Tetra)
Zelda (??? bestaat niet in die set)
Kapitein Qbeck (Linebeck)
Soldier (Phantom)

Daar erger je jezelf toch aan?
PirateBunny  -  6 mei 2012, 11:08
"Erik" wrote:
"PirateBunny" wrote:
"Tamara" wrote:
Halo
Een Halo is een spel waarin je met futuristisch geschut op aliens schiet. Aangezien het totale spelaanbod zo klein is, spreekt het voor zich dat er maar één titel kan zijn waarin dat gebeurt. Dat is Halo. Die blonde dame in het blauw die aliens neerschiet, dat is de hoofdpersoon van Halo voor op de Wii. Logisch toch?

Doet me denken aan Halo fanboys die claimen dat Metroid een rip-off is van Halo terwijl Metroid er al veel eerder was maar OK. Overigens speel ik beide spellen en vind ik het niet 'De Halo voor op de Wii' of '360 Metroid'.

Fanboys die zonder dat ze wat weten van een ander spel zomaar wat gaan roepen zijn gewoon altijd zielig. icon_razz.gif Net zoals dat sommige zeggen dat Link, Zelda heet is icon_razz.gif

Ik kan er wel om lachen icon_cheesygrin.gif Ik moet zeggen dat ik me er niet zo aan irriteer. Mijn ouders noemen ook elke console/handheld ''Nintendo''. Maar ik vind het wel irritant als mensen echt claimen beter te weten door bijv. te zeggen ''Halo was er veel eerder dan Metroid'' of ''De gast in de groene jurk heet Zelda'' en ook niet willen horen dat het anders is. Dit is wat fanboys meestal doen en dat is derp.
Heldjunior  -  6 mei 2012, 11:12
Ik erger me er alleen aan, als m'n klasgenoten over die spellen bezig zijn die ik helemaal niet speel, en dan vragen ze welk wapen ik gebruik, en voor de grap antwoord ik dan altijd "Een vuurbloem" en dan wisten ze weer dat ik geen van hun spellen speel :'D Achja ze accepteren het wel.
Ik heb trouwens geen probleme met dat hele "Je hebt een Nintendo" gedoe, m'n klasgenoten kennen de namen, en m'n ma ook.
Erik  -  6 mei 2012, 11:15
"PirateBunny" wrote:
"Erik" wrote:
"PirateBunny" wrote:
Doet me denken aan Halo fanboys die claimen dat Metroid een rip-off is van Halo terwijl Metroid er al veel eerder was maar OK. Overigens speel ik beide spellen en vind ik het niet 'De Halo voor op de Wii' of '360 Metroid'.

Fanboys die zonder dat ze wat weten van een ander spel zomaar wat gaan roepen zijn gewoon altijd zielig. icon_razz.gif Net zoals dat sommige zeggen dat Link, Zelda heet is icon_razz.gif

Ik kan er wel om lachen icon_cheesygrin.gif Ik moet zeggen dat ik me er niet zo aan irriteer. Mijn ouders noemen ook elke console/handheld ''Nintendo''. Maar ik vind het wel irritant als mensen echt claimen beter te weten door bijv. te zeggen ''Halo was er veel eerder dan Metroid'' of ''De gast in de groene jurk heet Zelda'' en ook niet willen horen dat het anders is. Dit is wat fanboys meestal doen en dat is derp.

Doet me eigenlijk denken aan dit:

memes-i-love-link-and-zelda.jpg
PirateBunny  -  6 mei 2012, 11:18
Ja, doet me denken aan heel veel mensen die claimen hardcore te zijn. Zoals: ''Ik ben een hardcore Zelda fan'' en die dan vervolgens nooit aLttP heeft uitgespeeld en alleen fapt over OoT. Maar ja iedereen denkt er anders over.
Metacorp  -  6 mei 2012, 11:46
Het is een hele tijd geleden dat ik iemand heb horen refereren aan een willekeurige spelcomputer met "Nintendo". Leuk om te weten dat dit nog steeds voorkomt.
"Doodgaan" zeg ik zelf ook altijd. icon_mrgreen.gif En dan is het nog vaag of ik nou een try verliezen bedoel, of ergens invallen en dan respawnen, of geheel game-over gaan bedoel. Voor een hardcore gamer staat het toch allemaal gelijk >_>
Quote:
Kyogre noemde ik trouwens vroeger altijd Kai-ogre
Hoe je de namen van pokemon moet uitspreken is weer een heel verhaal apart. En ik maak me aan dit specifieke geval ook schuldig icon_redface.gif
mastersam  -  6 mei 2012, 12:37
ha dat herken ik als mijn moeder een game in de winkel koopt snapt ze echt niks en vraagt ze alles altijd tien keer icon_lol.gif
Bulbasaur  -  6 mei 2012, 13:40
Vroeger noemde ik Farfetch'd altijd Frettie Dee ofzo..
Maargoed, de term ''doodgaan'' gebruik ik ook, maar de term respawnen ook (van Minecraft lol). Pokémon namen spreek ik meestal heel slecht uit, vooral in het begin - als ik ze tegen kwam in het spel - maar toen ik Ash de namen uit hoorde spreken (was een hele erge Ash-fanboy vroeger) deed ik hem altijd na, waardoor ik de meeste namen toch goed geleerd had.
PirateBunny  -  6 mei 2012, 13:41
De term ''respawn'' was er wel heel veel eerder dan Minecraft. Just sayin'.
Bulbasaur  -  6 mei 2012, 14:06
"PirateBunny" wrote:
De term ''respawn'' was er wel heel veel eerder dan Minecraft. Just sayin'.

Ik weet het, maar daardoor was ik de term gaan gebruiken icon_razz.gif
necrodeus  -  6 mei 2012, 14:44
Je wilt niet weten hoe ik sommige pokemon-namen vroeger uitsprak... En een handheldsysteem noem ik vaak gewoon een gameboy. DS? een gameboy. Advance? een gameboy. 3DS? een gameboy. Je snapt het wel...
Link-jim  -  6 mei 2012, 15:46
weet je wat pas raar is? mensen die DS nintendo noemen bestaan maar mensen die PS3 en Xbox360 sony en microsoft noemen volgens mij niet. Waarom eigenlijk??????
Pine-Pits  -  6 mei 2012, 15:48
Haha, dat herken ik helaas ook bij mezelf icon_redface.gif
Ooit, in een duister ver verleden toen ik nog niet gamede was er zo'n kind dat veel jonger was dan ik verkleed als Link. Je raadt al wat er gebeurde.
"Hé, je bent als Zelda verkleed!"
"Link."
"O."
Erik  -  6 mei 2012, 15:49
"Link-jim" wrote:
weet je wat pas raar is? mensen die DS nintendo noemen bestaan maar mensen die PS3 en Xbox360 sony en microsoft noemen volgens mij niet. Waarom eigenlijk??????

? Ik kan er niet veel maken van die zin. icon_razz.gif
M@rtijn  -  6 mei 2012, 16:08
"Erik" wrote:
"Link-jim" wrote:
weet je wat pas raar is? mensen die DS nintendo noemen bestaan maar mensen die PS3 en Xbox360 sony en microsoft noemen volgens mij niet. Waarom eigenlijk??????

? Ik kan er niet veel maken van die zin. icon_razz.gif

Hij bedoeld volgens mij, dat hij het raar vindt, dat mensen de DS een ''Nintendo'' noemen. Maar diezelfde mensen de Playstation niet een ''Sony'' noemen.

@Link-Jim: Dat komt doordat je de ''DS'' eigenlijk een Nintendo DS moet noemen. Bij de Playstation zit de naam ''Sony'', totaal niet in de naam van de console.
Tekira  -  6 mei 2012, 16:18
Ik moet opeens denken aan iets wat ik pas heb meegemaakt. Een vriend van mijn vader kwam naar mij toe met een vraag over de DS van zijn dochter. Het gesprek ging ongeveer zo:

Hij: Tessa, jij weet toch wel wat van games?
Ik: eh, ja.
Hij: Weet je hoe je Gameboyspellen over kan zetten daar de DS?
Ik: Ligt eraan welke Gameboy en welke DS (Bij de eerste DS en GBA spellen lijkt het antwoord me nogal simpel)
Hij: oh, dat weet ik niet, maar het was iets met pokémon. Maar jouw vriend werkt toch bij de Handyman? Hebben ze daar wel een kabeltje voor?
Ik: Nee
Hij: Maar kan je dat niet even uitzoeken?
Ik: Ik weet eigenlijk niet wat je bedoelt (ik denk dat hij bedoelde hoe je pokémon uit vorige generaties over moet zetten naar de nieuwe spellen, maar ik had geen zin om dat helemaal uit te leggen en dochterlief kan ook even in de manual kijken).

icon_rolleyes.gif
Bulbasaur  -  6 mei 2012, 17:26
Ach, is wel een kleine moeite toch? Ik had één keer zo'n gesprek:

Ik: Kom laten we SSBB spelen.
Vriend: Oké, wie speel je?
Ik: Meh doe maar DK, Pit of Pikachu. Jij dan?
Vriend: Oh ik ben zo fan van Zelda! Ik wil Zelda zijn, ik ga even pissen, selecteer jij?
Ik: Mij best.
*Selecteert DK en Zelda*
*Vriend komt terug*
Vriend: Doe Final Destination!
Ik: Komt voor de bakker.
Vriend nadat ie Zelda ziet: Hé! Heb jij nou een meisje voor mij gekozen?! Ik wilde Zelda zijn, die groene!!!11!

4g10ep.jpg
Aeruon  -  6 mei 2012, 17:35
"Bulbasaur" wrote:
Ach, is wel een kleine moeite toch? Ik had één keer zo'n gesprek:

Ik: Kom laten we SSBB spelen.
Vriend: Oké, wie speel je?
Ik: Meh doe maar DK, Pit of Pikachu. Jij dan?
Vriend: Oh ik ben zo fan van Zelda! Ik wil Zelda zijn, ik ga even pissen, selecteer jij?
Ik: Mij best.
*Selecteert DK en Zelda*
*Vriend komt terug*
Vriend: Doe Final Destination!
Ik: Komt voor de bakker.
Vriend nadat ie Zelda ziet: Hé! Heb jij nou een meisje voor mij gekozen?! Ik wilde Zelda zijn, die groene!!!11!

4g10ep.jpg
Haha!! icon_lol.gif Hoe kan je nou een fan van de Zelda-reeks zijn als je de naam van de hoofdpersonage niet weet? Of bedoelde hij toch Link en niet de Zelda-reeks?

Ik vind het jammer dat niet-gamers amper onze "taal" kunnen spreken. ("De Nintendo" icon_rolleyes.gif o.a.)
super shine  -  6 mei 2012, 17:49
Ach, mijn vader heeft vroeger een nes gekocht en mijn moeder speelt altijd graag mario kart of party, dat scheelt.
Wezzz  -  6 mei 2012, 17:55
Die ken ik ook wel een paar, die denken dat Zelda de hoofdrolspeler is.
ET09  -  6 mei 2012, 18:02
Als ik heel eerlijk ben, ben ik er ook nog niet zo lang achter dat Link niet Zelda is.. Ik weet nu wel dat Link Link is, en niet Zelda, maar het heeft even geduurt..
Je kan het iig niemand kwalijk nemen, want Zelda is wel de naam van de reeks. Dat zou hetzelfde zijn als dat de Harry Potter boeken en films niet als hoofdpersoon Harry Potter zouden hebben..;p
Bulbasaur  -  6 mei 2012, 20:38
"Aeruon" wrote:
"Bulbasaur" wrote:
Ach, is wel een kleine moeite toch? Ik had één keer zo'n gesprek:

Ik: Kom laten we SSBB spelen.
Vriend: Oké, wie speel je?
Ik: Meh doe maar DK, Pit of Pikachu. Jij dan?
Vriend: Oh ik ben zo fan van Zelda! Ik wil Zelda zijn, ik ga even pissen, selecteer jij?
Ik: Mij best.
*Selecteert DK en Zelda*
*Vriend komt terug*
Vriend: Doe Final Destination!
Ik: Komt voor de bakker.
Vriend nadat ie Zelda ziet: Hé! Heb jij nou een meisje voor mij gekozen?! Ik wilde Zelda zijn, die groene!!!11!

4g10ep.jpg
Haha!! icon_lol.gif Hoe kan je nou een fan van de Zelda-reeks zijn als je de naam van de hoofdpersonage niet weet? Of bedoelde hij toch Link en niet de Zelda-reeks?

Ik vind het jammer dat niet-gamers amper onze "taal" kunnen spreken. ("De Nintendo" icon_rolleyes.gif o.a.)

Hij bedoelde de Zelde-REEKS, en zij dat ie hardcore fan daarvan was.. Stoertje icon_razz.gif

En ik ben het inderdaad eens met ET09, het is voor vele mensen lastig om een titel waarin een naam verschijnt niet met het hoofdpersonage te verbinden, dus dat snap ik dan ook weer wel. Maar als je jezelf dan hardcore noemt en Link niet eens goed kan benoemen.. Misschien heb je uit mijn ubercoole verhaaltje ook al opgemerkt dat ie de ''echte'' Zelda dus niet eens kende :')
Kill-Bill  -  6 mei 2012, 21:02
Mijn vader noemt alle handhelds Gameboy:3ds, ds, zelf de PSP en PS Vita.
Faal!
Buttobi  -  6 mei 2012, 21:26
Mijn ouders hebben mijn DS nooit een nintendo genoemd icon_lol.gif . Maar wel duizenden van mijn vrienden. Gelukkig is de 3DS nu uit want mijn vrienden zijn gelukkig niet van zo' domkoppen die niet het verschil weten tussen 2 handhelds.
LightingFH2  -  7 mei 2012, 15:58
vroeger noemde ik de NES nintendo. Tegen woordig gewoon NES, want ik heb meerdere systemen in huis. Maar ik me best geirriteerd voelen als mensen bij een DS spreken over een "nintendo" want dat is immers niet een NES, dus als de naam Nintendo ergens goed bij past is het wel bij de NES! (dat vind ik ten minste)
Ruben*  - 10 mei 2012, 10:49
Ik ken iemand en hij noemt de 3DS de heletijd DS.
En hij noemt de Wii de heletijd Playstation.
Hina Kagiyama  - 10 mei 2012, 11:21
"Ruben*" wrote:
Ik ken iemand en hij noemt de 3DS de heletijd DS.
Zozo, wat een vlegel.
wessel7  - 10 mei 2012, 14:45
Ik ken mensen die een 3DS een 3D DS noemen!!! Ik word er gek van.
ET09  - 10 mei 2012, 15:09
"Hina Kagiyama" wrote:
"Ruben*" wrote:
Ik ken iemand en hij noemt de 3DS de heletijd DS.
Zozo, wat een vlegel.

Badass_Hybrid.jpg
"wessel7" wrote:
Ik ken mensen die een 3DS een 3D DS noemen!!! Ik word er gek van.
mijn moeder noemt het de DS 3, daar kom niet eens 3D in voor.
"wessel7" wrote:
Ik ken mensen die een 3DS een 3D DS noemen!!! Ik word er gek van.
Het zou niet moeten mogen!
ET09  - 11 mei 2012, 16:51
Ik ken iemand en die noemt de 3DS de hele tijd de 3DS. Echt heel erg vervelend, want die 3 hoort gewoon rood te zijn enzo! icon_e_surprised.gif
Woep  - 13 mei 2012, 10:31
Okee, "doos" in plaats van "controller", die zag ik niet aankomen icon_awesome.png
1313e  - 13 mei 2012, 15:49
Tja, wat niet-gamers allemaal missen van de wereld.

Gelukkig heb ik dit soort conflicten eigenlijk nooit.
Mijn vader is zelf ook een gamer, en zal dus nooit stomme opmerkingen maken.
Mijn zusje ook, maar in mindere mate.
Mijn moeder weet wel niets van games af, maar alles wat ik haar vertel, leert ze wel, dus ook zij maakt tegenwoordig niet meer van die rare opmerkingen.

En tja, de rest van mijn familie, die bemoeien zich er nooit mee eigenlijk.
Brand new daisy  - 16 mei 2012, 22:32
Wat je ook altijd hoort bij jongere kinderen die pokémon spelen, dat 85% "Pohkymohn" zegt wanneer ze het erover hebben. Kan best grappig zijn. icon_razz.gif

Ook weet ik dat sommige echt niet-wetenden dachten dat New Super Mario Bros. de grondlegger was voor de Mario-series. Juist... icon_e_confused.gif
3DS-Gamer  - 17 mei 2012, 8:41
Ja, bij heel veel consoles noemen ze het een ''Nintendo''!
Maar het valt mij op dat ze het niet bijvoorbeeld een ''PlayStation'' noemen! icon_e_wink.gif
mijn neefje noemt NSMBW, mario loop
ET09  - 18 mei 2012, 11:21
"babymariofan 3000" wrote:
mijn neefje noemt NSMBW, mario loop

Kan best. Jij bent 12. Een neefje is jonger. Dus jonger dan 12 jaar. Dat je alles dan niet helemaal snapt kan best.icon_e_wink.gif
Ruben*  - 18 mei 2012, 11:32
Ik ken iemand die noemt de Wii Playstation.
ET09  - 18 mei 2012, 13:02
"Ruben*" wrote:
Ik ken iemand die noemt de Wii Playstation.

Neejoh! En wat doe je daar nou aan? Wat moet je nou toch met dat soort mensen. Ik word daar zo verdrietig van he icon_e_sad.gif


icon_lol.gif
mariomac  - 21 mei 2012, 20:15
Ik ken iemand die mario roodman noemt.
Sephi  - 21 mei 2012, 20:55
Ik ken iemand, die noemt mijn mooie Kawasaki een 'Groene Honda'.

Godslaster! icon_chomp.gif
"ET09" wrote:
"babymariofan 3000" wrote:
mijn neefje noemt NSMBW, mario loop

Kan best. Jij bent 12. Een neefje is jonger. Dus jonger dan 12 jaar. Dat je alles dan niet helemaal snapt kan best.icon_e_wink.gif
k'zeg ook niet dat het onterecht is, maar het is gewoon grappig
LBS  - 23 mei 2012, 17:41
Leuk stukje! icon_e_wink.gif
mil005  - 23 mei 2012, 19:13
mijn broertje noem superstar icon_star.png tutututututu icon_cheesygrin.gif
Ruben*  - 24 mei 2012, 6:11
"ET09" wrote:
"Ruben*" wrote:
Ik ken iemand die noemt de Wii Playstation.

Neejoh! En wat doe je daar nou aan? Wat moet je nou toch met dat soort mensen. Ik word daar zo verdrietig van he icon_e_sad.gif


icon_lol.gif

Ik probeer het hem de hele tijd duidelijk te maken maar hij luistert maar niet.
dylstew  - 28 mei 2012, 16:59
Zoals 626b al zei,ik kan me zo ergeren aan mensen die super smash bros brawl(of melee) mario bros brawl of iets in die richting zeggen. Waar ik ook niet tegen kan, is mensen die gameboys verwarren met de gameboy advance(Wat veel gamers ook doen), en denken dat de 3ds gewoon een ds is maar dan met 3d(en dan probeer ik uit te leggen dat het de volgende console is maar snappen ze het niet)
Hina Kagiyama  - 28 mei 2012, 17:06
Ik wacht op Mario Bros. Brawl op die DS die ook 3D heeft.
thebowserjr  - 28 mei 2012, 18:47
mijn vrienden weten best veel van games,maar toen ik ze kenden helemaal nog niet! ik heb ze een soort 'omgebouwd' tot gamers icon_cheesygrin.gif
dylstew  - 28 mei 2012, 20:54
"Hina Kagiyama" wrote:
Ik wacht op Mario Bros. Brawl op die DS die ook 3D heeft.
Haha that made my day.
Thanks xD
niet gamers????????? bestaan die ?
Ruben*  - 31 mei 2012, 15:25
"Thegamegamer" wrote:
niet gamers????????? bestaan die ?

Ja icon_exclaim.gif
BlackStone187  -  3 juni 2012, 15:41
Wat heb ik een geluk dat ik niet met zoke mensen rondloop. Ik doe namenlijk een ICT opleiding en dat helpt erg goed tegen non-gamers stress. Dusja... Het praten over games gaat best makkelijk als je medemens er ook wat vanaf weet. icon_razz.gif
Ruben*  -  6 juni 2012, 13:57
"BlackStone187" wrote:
Wat heb ik een geluk dat ik niet met zoke mensen rondloop. Ik doe namenlijk een ICT opleiding en dat helpt erg goed tegen non-gamers stress. Dusja... Het praten over games gaat best makkelijk als je medemens er ook wat vanaf weet. icon_razz.gif
Ja, ik heb pech veel mensen die ik ken weten niet eens wat een 3DS is.
Hina Kagiyama  -  6 juni 2012, 14:00
Ik kwam laatst iemand tegen en die zei "toffe handheld" tegen de 3DS. Die heeft kennelijk nog nooit met de 3DS gespeeld.
superX  -  6 juni 2012, 17:27
Ik heb er ook wel eens last van als mensen tegen mijn nintendo 3ds zeggen: mooie nintendo heb je.
voltage  -  7 juni 2012, 12:58
Stuur ze op pad voor een plintladder of een doosje bougievonkjes, ben je daar ook weer even vanaf. icon_e_wink.gif
kidrobbie  - 25 augustus 2012, 14:20
"Nieuwsblad" wrote:
...zelfs extra personeel in. ‘Dat is echt wel nodig, de winkel moet nu steeds met twee personen bemand worden. Het effect van het slechte weer hadden we trouwens ook vorige zomer.’ Nintendo, PSP Vita, de X-box of de Wii, voor vele mama en papa's zijn ze in deze vakantiemaanden meer dan welkom.
Bron

Even spellingcorrectie: ...Nintendo (3)DS, PSvita, de Xbox 360 of de Wii,...
Zelfs het nieuws kan de gametaal niet aan!
Laatste posts
Pokémon X & Y (1785)
door Taragon, 23:24
Wat is de laatste game die jij gespeeld hebt? (14449)
door Elmo., 22:48
Call of Duty: Black Ops II (360)
door levi-heet-ik, 22:31
Batman: Arkham Origins (8)
door Floris, 22:25
League of Legends (710)
door levi-heet-ik, 22:16
Tweet laden...
NGamer 05-2012
[N]Gamer Crew
[N]Gamer schrijft al bijna 10 jaar onafhankelijk over Nintendo. Heb je een nieuwstip of een vraag aan de redactie? Mail ons!
www.nedgame.nl, het grootste assortiment aan games en accessoires (nieuw en gebruikt)!