door Laura Kempenaar - 24 september 2010
Heb jij een Link-figuur van dertig centimeter hoog op je vensterbank staan? Sommigen schaffen hele vitrines aan om hun dikke figurine-verzameling tentoon te stellen. Waarom?

Op gamebeurzen kom ik ze vooralsnog weinig tegen; figurines. Meestal zijn het de knuffels en sleutelhangers die de kraampjes met gamemerchandise sieren. Toch vind je in speciale gamewinkels (meestal juist niet ketens als E-Plaza, maar kleine eenmanszaakjes) wel een paar bijzondere exemplaren. Altijd loop ik langs zo'n vitrine en kijk ik even of die figurines nog tot leven gaan komen. Dat gebeurt uiteraard nooit en daarom wandel ik weer verder, me afvragend waarom mensen zo dol kunnen zijn op die gamedecoraties.

En is decoraties wel het goede woord? Moeten we niet spreken van verzamelingen? Ik vraag me af of die figurines een soort verslavende werking kunnen hebben, zoals chocolade of tatoeages. Blijkbaar heb ik die verslaving niet, want de enige game-merchandise die ik in de kamer heb staan, zijn een aantal bolle Loco Roco's:



Harley Davidson
Natuurlijk ziet het er wel statig uit, zo'n realistisch mini-standbeeld van Link of Snake van Metal Gear Solid. Zeker als ze perfect belicht worden in een stofvrije vitrinekast. Maar ga je daar echt naar staan kijken; heb je die mannen niet genoeg gezien in de games? Of is het zoals een Harley Davidson; je kunt er leuk op rijden, maar het mooiste is toch dat andere mensen er kwijlend naar kijken, terwijl jij met je colaatje op het terras zit?

Als ik zo'n figurine zie, dan denk ik alleen maar; laat mij spelen! Al zijn de meeste figurines vrij duister en dus niet echt mijn genre. De games die ik wel tot mijn favorieten reken, hebben juist een heel andere stijl figurines; Raving Rabbids, Super Mario, Donkey Kong, Princess Peach en dus die Loco Roco's bijvoorbeeld. Dat zijn bijna figuren voor op de babykamer.

Kwaliteit
Tot slot is de kwaliteit van figurines ook zeer verschillend; hoe duurder, hoe mooier. Het is verbazingwekkend dat er mensen zijn die bijna 200 euro neertellen voor dit exemplaar. Daar kun je ook een stuk of vijf games voor kopen! Maar ja, als je anders thuiskomt met een goedkopere, maar kleinere en afschuwelijk geverfde actionfigure, die zijn oogwit half over zijn voorhoofd heeft lopen, dan is dat beetje extra betalen het misschien toch wel waard.

Hoe dan ook, in mijn ogen zijn figurines toch echt poppetjes, maar dan van het soort waar je niet echt mee kunt spelen. Gamers willen toch spelen? Wij hebben toch een spanningsboog met de lengte van een dubbeltje? Heb jij thuis actionfigures of zoveel kleine gamestandbeeldjes dat je moeder niet meer fatsoenlijk de kamer kan stoffen? Vertel en wie weet haal je mij dan over ook een verzameling aan te leggen.

Oh, er wordt blijkbaar toch wel met actionfigures gespeeld:

34 reacties
Tamara (redactie)  - 24 september 2010, 10:56
Ik heb bewijs gezien dat het verzamelen van figuurtjes heel verslavend kan zijn. Wat bekenden hebben flinke Nendoroid-collecties. Eén van hen heeft bijna elke Nendoroid die ooit gemaakt is!

Zelf heb ik niet veel staan. Ik heb een kleine Lavi (uit D. Gray-man) om mijn boekenkasten te bewaken en er staat een kleine Gundam op mijn bureau. Oh, en ik heb een set Saint Seiya-figuurtjes uit van die Japanse verrassingseieren. In één keer blind gekocht, geen dubbele, wat ben ik toch een geluksvogel icon_e_biggrin.gif

Het lijkt me best grappig om bijvoorbeeld een revoltech van Professor Layton te hebben. Revoltechs kun je op allerlei manieren poseren, dus dat is net iets leuker dan een standbeeldje.
rasblackfire  - 24 september 2010, 11:06
ik heb een plank vol staan met figurines o_o maar ik ga er zeker niet veel aan uit geven xD meestal beetje de goedkope kleine schattige poppetjes.... icon_razz.gif vind het gewoon leuk staan!
Shinigami  - 24 september 2010, 11:07
Ik heb hier ook heel wat Nintendo figuurtjes staan, Maar ze zijn wel niet zo groot.
Ik heb alle Mario Kart characters en Zelda Twilight Princess characters en daar mee bedoel ik hoofd characters als figuur. ze zijn zo wat 3 tot 5 cm groot denk ik. Niet zo speciaal dus.
Maar ik heb wel gezien dat ze in de Game Mania bij ons in de buurd een Majora's Mask figuur verkopen van 30 cm. volgens mij vragen ze er wel 100 Euro voor, Een beetje te duur naar mijn denken. Anders had ik hem al lang in mij kamer staan, maar helaas. icon_razz.gif
alinhje  - 24 september 2010, 11:31
Van figurines snap ik niet zoveel (ik heb enkel een Link en Zelda-Phantom uit Spirit Tracks omdat ik die gratis bij mijn spelletje kreeg) maar dat filmpje is wel leuk om te zien!
Arjen (redactie)  - 24 september 2010, 12:02
Verzamelen is saai, je kunt ze beter met elkaar laten vechten. Zo heeft mijn Mario Pez onverwachts gewonnen van een gespierde M. Bison... Mario Bison?

img4355wf.jpg
ZORA (moderator)  - 24 september 2010, 12:04
Figurines en andere gamemerchandise spreken mij eigenlijk niet zo veel aan maar als ik sommige poppetjes zie twijfel ik wel een keer. Sommigen zijn inderdaad veel te duur om aan te schaffen en ik koop liever een aantal games, want dat is uiteindelijk het enige waar het mij om gaat. Kijk eens naar de prijs van deze Zelda-figurines. Erg leuk om te hebben maar heeft iemand het er voor over?

€ 79,99
106aclf.jpg

€ 35
16gcvf6.jpg

€ 85,99
scuo1j.jpg

€ 299,26
4uf815.jpg
Elmida  - 24 september 2010, 12:32
Ik vind figurines er vaak wel bijzonder mooi uit zien (de een wat meer dan de ander) maar de prijzen laten mij altijd hardop lachen en snel weer verder lopen. Kom op zeg, 300 euro voor een poppetje? Weet je hoeveel games, die interactief zijn, je daar wel niet voor kan kopen?
Roderick (redactie)  - 24 september 2010, 13:58
Vroeger verzamelde ik action figures en had ik inderdaad een vitrinekast om ze in te zetten. Na een tijdje begon ik me echter inderdaad af te vragen wat ik er nu eigenlijk mee moest? Ik ben sowieso na gaan denken over de functionaliteit van objecten.

Die vitrinekast is nu een boekenkast geworden en ik spaar geen poppetjes meer maar Lego, waar je je éigen poppetjes mee kan bouwen icon_e_biggrin.gif
Pìm  - 24 september 2010, 15:35
Ikzelf heb een Mario van ongeveer 40 centimeter hoog, je zou het een figurine kunnen noemen, maar hij houd mijn DS vast, het is immers een DS-houder. Heb er wel 40 euro voor neergeteld, maar dan heb je ook wat. Hij heeft tenminste nog een functie.. Zo op z'n tijd koop ik wel een figurine of bobbelhead; het staat gewoon hardstikke geinig.
smitie  - 24 september 2010, 15:39
Ik heb alleen de 5 zeldapoppetjes van Phantom Hourglass en phantom Zelda uit ST (heb het Link figuurtje aan iemand cadeau gedaan). Ik vind deze kleine figuurtjes wel grappig, maar de grote zelda stanbeelden, alhoewel ze prachtig zijn, vind ik te groot en te duur. Misschien dat ik de TP figuurtjes nog eens koop als ik ze kan vinden. De meeste figurines die ik te koop zie staan zijn van Final Fantasy en daar heb ik niks mee, dus een enorme verzameling van figurines zul je bij mij niet vinden.
Slixen  - 24 september 2010, 15:48
Dat filmpje is zo grappig!
Het doet me erg denken aan CmA... de stemmen zijn met hetzelfde programma gemaakt.
Verder heb ik geen figuurtje. Ik heb wel een jigglypuff knuffel icon_awesome.png
Hencleo  - 24 september 2010, 15:50
Wat een verzameling, maar ik denk dat ik het gewoon bij barbiepoppen hou... (Nee, niet heus hoor!)
Robin  - 24 september 2010, 15:52
"ZORA" wrote:
Figurines en andere gamemerchandise spreken mij eigenlijk niet zo veel aan maar als ik sommige poppetjes zie twijfel ik wel een keer. Sommigen zijn inderdaad veel te duur om aan te schaffen en ik koop liever een aantal games, want dat is uiteindelijk het enige waar het mij om gaat. Kijk eens naar de prijs van deze Zelda-figurines. Erg leuk om te hebben maar heeft iemand het er voor over?

€ 79,99
106aclf.jpg

€ 35
16gcvf6.jpg

€ 85,99
scuo1j.jpg

€ 299,26
4uf815.jpg

Al die figuuren (vooral Sheik en Skull-kid) zien er supper tof uit, maar waarom moeten ze nou altijd zo duur zijn??
Oops  - 24 september 2010, 16:05
Barbiepoppen, figurines, Action Man allemaal kinderachtig. Verbaas me soms dat mensen zoveel geld uit willen geven aan iets dat gewoon speelgoed is. Die dingen horen thuis in de kamer van een 4-12 jarigen. Daarna kan het of op zolder of weggegeven worden imo.
626b (moderator)  - 24 september 2010, 16:26
Figurines zijn voor show-off. Echt dure zou ik nooit kopen, maar ik vind het wel leuk als gratis figurines (zoals bij Pokemon HG/SS) mijn kamer versieren.
Woep  - 24 september 2010, 16:31
Heheh, verzamelpoppetjes interesseren mij ook niet echt. Ik vind ze vaak wel heel mooi gemaakt, maar je kunt ze alleen maar neerzetten en ernaar kijken-- daar zijn ze me dan toch iets te duur voor. Gek genoeg heb ik dat gevoel een stuk minder bij knuffels: die krijgen bij mij uiteindelijk dezelfde functie en lijken meestal nog minder goed ook, maar toch hebben ze een bepaalde aantrekkingskracht.
matthijsg  - 24 september 2010, 16:37
ze zien er zeker vet uit, alleen vaak wel heel expensive en vaak ook niets toevoegend en, ik moet het toegeven, toch een beetje nerdie
Wezzz  - 24 september 2010, 17:04
Natuurlijk zijn figurines redelijk nutteloos, maar dat zijn schlderijen en bloemboeketten toch ook? Het is gewoon een decoratie
marlous2604  - 24 september 2010, 17:38
Van die dure figuren zal ik nooit kopen, gwn zonde van me geld. Ik hou meer van goedkopere knuffels/figuurtjes. Zelf verzamel ik pokemon maar het duurste wat is heb heeft me denk ik 17 euro ofzo gekost. Koop misschien 1 keer per maand iets ervan.

Het is vind ik gwn erg leuk en je bent er ook wel een beetje trots op natuurlijk. Zeker als je iets hebt wat weinig mensen in Nederland hebben. Wie kan nou niet een schattige pokemon knuffel uit japan weerstaan? icon_lol.gif
glesto  - 24 september 2010, 18:42
ik wil ze wel hebben maar ik zou er nooit geld voor betalen
Vraccas  - 24 september 2010, 18:45
ik heb een kuffel van pickacu iets van 50cm
en een cocan 15cm
en dat was het
MissTriforce  - 24 september 2010, 18:54
Ik heb aardig wat Mario, Zelda en Animal Crossing figuren staan. En nee ik kijk er absoluut niet heel de dag naar. Nu ik erover nadenk was het misschien verslaving, elke keer weer iets nieuws voor op mijn plankjes. Maar inderdaad, op een gegeven moment denk je toch: wat moet ik met al die figurines. Niet dat het niet leuk is want ik blijf ze mooi vinden en zal ze dan ook nooit verkopen.

Je wilt ook niet weten hoeveel werk het is om die planken af te stoffen. Eerst alle figurines eraf, dan de plank afnemen en de figurines erop zetten. De Animal Crossing figuurtjes en meubeltjes kosten me het meeste tijd omdat het er veel zijn en ze aardig klein zijn.
TerrorThomas  - 24 september 2010, 19:42
Laatste 20 artikelen:
24.09.10 - Figurines zijn gewoon poppetjes (22)
22.09.10 - Gamelogica bestaat niet (34)
17.09.10 - Waar zijn de allstars? (39)
15.09.10 - Het is die herfstsfeer! (39)
10.09.10 - De oranje broek van Blanka (14)
08.09.10 - Voel jij het aan je water? (20)
03.09.10 - Van shiny naar sticker (29)
01.09.10 - Bloemen op je boxer (25)
27.08.10 - Mario in de bios (32)
25.08.10 - Wordt Grease rokken en rollen? (25)
20.08.10 - Wat Layton kan leren van Laura (23)
18.08.10 - Ready for take-off? (33)
13.08.10 - Eerst gamen, dan trouwen (38)
11.08.10 - She’s a golddigger (26)
06.08.10 - Hello Kitty of mellow kiddy? (24)
04.08.10 - Jill, blijf nou weg bij dat witte doek! (17)
30.07.10 - Layton, het is uit! (15)
28.07.10 - Zing met me mee, diep in de zee! (31)
23.07.10 - Nintendogs versus Nintencats (14)
21.07.10 - Wat Peach doet in haar vrije tijd (16)

Met alle respect, maar ik vind de blogs van Laura kwalitatief een beetje tegenvallen..
Bovendien zijn ze vrijwel allemaal 'kiddy'.. En ze gaan nooit echt over games, vaak over zijdelingse zaken die minder met games te maken hebben.

ON: Als je 200,- uitgeeft aan figuurtjes van games, en je verzamelt ze, en je speelt er ook nog mee... Dan heb je in mijn ogen echt totaal geen leven.
Serieus, ga naar buiten! Ga wat doen met je leven.
jujutsu  - 24 september 2010, 19:43
"Arjen" wrote:
Verzamelen is saai, je kunt ze beter met elkaar laten vechten. Zo heeft mijn Mario Pez onverwachts gewonnen van een gespierde M. Bison... Mario Bison?

img4355wf.jpg

haha nice, heb zelf een groot aantal figurines van dragonball, batman en street fighter. Ik ga wel nooit meer als 20euro voor een figurine geven.Zo een figurine van link of samus aran vind ik net iets te duur voor wat het is.
MissTriforce  - 24 september 2010, 19:50
"TerrorThomas" wrote:

ON: Als je 200,- uitgeeft aan figuurtjes van games, en je verzamelt ze, en je speelt er ook nog mee... Dan heb je in mijn ogen echt totaal geen leven.
Serieus, ga naar buiten! Ga wat doen met je leven.

De een geeft geld aan figuurtjes uit de ander aan bijv. sigaretten en drinkt zich elke week lam. Tja het is net wat je leuk vind. De een hecht waarde aan de figuurtjes de ander aan uitgaan,
het is net hoe je het bekijkt. Dus voor de een is het geld en de tijd die hij/zij aan de figuurtjes besteed misschien wel nuttig icon_e_wink.gif
Misschien een ietwat overdreven vergelijking maar okey.
Hercule  - 25 september 2010, 1:56
De een verzamelt postzegels, modeltreinen of cd's en de ander game of anime figures.
Ik zie het probleem niet zo.

Ik ben zelf in ieder geval erg blij met mijn verzameling.
shawnii  - 25 september 2010, 11:55
Ik heb geen game poppetjes/beeldjes, al ligt er wel ergens een pikachu knuffel en ik houd niet eens van Pokemon...

Wel heb ik een paar poppetjes hadngemaakt gekocht van mijn favo films.
Er staat een Pennywise (IT) , John Coffee (Green Mile) en Randall Flagg (The Stand)
Uit Amerika laten overvliegen, ze zijn 15 cm hoog ongeveer.
Ach het is leuk hihi icon_e_smile.gif Maar ze waren wel duur maar gaat om het id.
JET  - 25 september 2010, 12:14
"ZORA" wrote:
Figurines en andere gamemerchandise spreken mij eigenlijk niet zo veel aan maar als ik sommige poppetjes zie twijfel ik wel een keer. Sommigen zijn inderdaad veel te duur om aan te schaffen en ik koop liever een aantal games, want dat is uiteindelijk het enige waar het mij om gaat. Kijk eens naar de prijs van deze Zelda-figurines. Erg leuk om te hebben maar heeft iemand het er voor over?



€ 35
16gcvf6.jpg



]

Ik kreeg die zelda dingen voor 3 euro per stuk bij de lokale winkel. icon_e_smile.gif
Tamara (redactie)  - 25 september 2010, 12:42
Klopt, het zijn poppetjes uit van die Japanse verrassingseieren en die hebben echt niet duurder te zijn dan een paar euro. www.nedgame.com verkoopt ze voor €3,99 per stuk.
ik heb een paar pokemon uit poke ballen van vroeger staan op mijn bureau maar daar is het wel mee gezegt.
kom op zeg, wie betaalt er nou zoveel voor van die vage poppetjes???
Robin  - 25 september 2010, 20:38
"super pikachu bros." wrote:
ik heb een paar pokemon uit poke ballen van vroeger staan op mijn bureau maar daar is het wel mee gezegt.
kom op zeg, wie betaalt er nou zoveel voor van die vage poppetjes???

Nou als je een hoog salaris hebt (zoals volwassenen) vind je 100 euro bijvoorbeelt weinig en het is ook meestal voor de echte verzamelaars.
Chupaflax  - 25 september 2010, 21:41
Ik heb een paar figurines van Kingdom Hearts, een paar Mario-Kart poppetjes enz. Dat vind ik ook wel genoeg. Misschien als ik later rijk ben koop ik een paar vitrines en knal ik ze vol met Mario- en Zeldafigurines. icon_star.png
Ondoordacht Joch  - 27 september 2010, 21:59
pikachu-link.jpg
Dit is een deel van mijn collectie figurines. Intussen heb ik ook een Qurupeco (Monster Hunter Tri) en de hoofdpersonen van Dragon Quest VIII. Daarnaast verzamel ik Transformers, die natuurlijk ook in de nodige games een rol hebben gehad (maar daar oorspronkelijk niet vandaan komen). Ik hoop dat de figures uit Transformers War for Cybertron snel hun weg naar Nederland vinden.

Ik heb ook een aantal anime figurines. Zo heb ik een statue van Paprika gewonnen bij een prijsvraag van Aniway. Ook heb ik een figure van Mimiru uit .Hack//SIGN. Die kwam bij de DVD box.
JET  - 28 september 2010, 7:50
"Tamara" wrote:
Klopt, het zijn poppetjes uit van die Japanse verrassingseieren en die hebben echt niet duurder te zijn dan een paar euro. http://www.nedgame.com verkoopt ze voor €3,99 per stuk.

Maar moet zeggen dat ze wel mooi waren voor die prijs icon_e_smile.gif
Laatste posts
Het grote associatie topic. (11447)
door Yaromir, 22:52
Feestwolven van Wakkerdam: Special #4 (45)
door Biefstuk, 22:51
Kid Icarus: Uprising (1794)
door Yaromir, 22:48
Jouw laatste retro-games aankopen! (3081)
door Heist, 22:45
League of Legends (249)
door TheMitch, 22:44
Tweet laden...
NGamer 01-2012
[N]Gamer Crew
[N]Gamer schrijft al acht jaar onafhankelijk over Nintendo. Heb je een nieuwstip of een vraag aan de redactie? Mail ons!
www.nedgame.nl, het grootste assortiment aan games en accessoires (nieuw en gebruikt)!