door Nik Wouters - 26 juli 2011
Dat jonge kinderen niet te lang naar een 3D-scherm mogen kijken vanwege hun ogen, weten we. Maar ook voor volwassenen blijkt 3D-kijken niet helemaal gezond te zijn.

Na de 3DS komen er steeds meer apparaten op de markt die 3D weergeven zonder dat je er een bril bij nodig hebt. Telefoons, laptops... Tegenwoordig kun je het zo gek niet verzinnen of ze krijgen wel een 3D-scherm mee.

Amerikaanse onderzoekers hebben in opdracht van Samsung gekeken of al dat getuur naar 3D-schermpjes niet slecht voor je is. Je raadt het al. Gezond is het niet. Je ogen en je hersenen lijden eronder. Je bent namelijk continu bezig de ogen scherp te stellen op het scherm, maar ook op de beelden die erop te zien zijn. Je wordt duizelig, krijgt hoofdpijn en kunt tijdelijk minder scherp zien.

Erin of eruit
Ongetwijfeld heb je het zelf ook al eens ervaren tijdens een lange speelsessie op de 3DS. Als ik m'n handheld uitzet, betrap ik mezelf erop dat ik een aantal keer goed moet knipperen voor ik de wereld weer helder zie.

En dan valt het bij Nintendo's handheld nog mee. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat beelden die uit het scherm komen meer problemen opleveren dan beelden die in het scherm lijken te zitten. Zoals je weet werkt de 3DS als een soort kijkdoos – en lijken de beelden dus in het scherm te zitten – dus zijn de problemen bij de 3DS minder groot.

Schade of niet
Of het kijken naar een 3D-scherm blijvende schade oplevert valt moeilijk te zeggen. Zeker niet aan de hand van dit onderzoek, want daarbij zijn maar 24 personen getest.  

Ik kan daarom niet wachten op vervolgonderzoek. Het is toch wat beangstigend dat we naar al die 3D-apparaten kijken zonder dat er goed onderzoek naar de gezondheidseffecten is gedaan.

Want wat nou als over een jaar of tien, twintig blijkt dat die schermen nogal wat schade aan onze ogen en hersenen opleveren? Of zoek ik problemen die er niet zijn?

50 reacties
Infernofire  - 26 juli 2011, 9:21
Hoofdpijn en duizeligheid door 3D? Volgens mij heb je daar na 2 weken spelen al geen last meer van. Je ogen wennen er zeer snel aan, dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je er hersenschade van oploopt.
In de eerste paar weken speelde ik nog met 3D op half aan. Als ik 3D vol aan zetten dan verloor ik het effect al vrij snel. Nu heb ik daar totaal geen last meer van.
Ik kan nu in het pikkedonker zonder problemen met 3D vol aan spelen. Vaak merk ik het niet eens meer dat ik 3D aan heb staan. (totdat ik het scherm schuin houdt, want dan zie je toch echt dubbel)

De 3DS maakt ook gebruik van 'outward-3D'. Alleen wordt er veel minder gebruik van gemaakt, omdat het nogal heftig is voor je ogen als je niet gewend bent aan 3D.
Een goed voorbeeld van outward 3D zijn het krijgen van de spiritual stones en de medallions in Zelda: OOT 3D. Zet je vinger er maar eens naast.
kleinebram  - 26 juli 2011, 9:30
Ik zet meestal 3D aan alleen voor de filmpjes of tussen stukjes veder gebruik ik het bijna nooit..... icon_cheesygrin.gif
michanefs  - 26 juli 2011, 9:38
"Infernofire" wrote:
Hoofdpijn en duizeligheid door 3D? Volgens mij heb je daar na 2 weken spelen al geen last meer van. Je ogen wennen er zeer snel aan, dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je er hersenschade van oploopt.
In de eerste paar weken speelde ik nog met 3D op half aan. Als ik 3D vol aan zetten dan verloor ik het effect al vrij snel. Nu heb ik daar totaal geen last meer van.

ja en na een paar weken roken hoest je er niet meer van, dus is het niet meer ongezond.
Na een paar keer flink zuipen ben je niet zo snel meer dronken, dus is alcohol niet meer ongezond.

lekkere redenatie hoor
Wezzz  - 26 juli 2011, 9:42
Mijn schuifje staat altijd op max, en ik heb nergens last van!
Pokéman  - 26 juli 2011, 9:47
Ik heb bijna nooit 3D aan. Ik vind het er niet mooier op worden in 3D. De graphics zijn beter zonder 3D in gebruik. Heel af en toe zet ik het aan maar nooit voor meer dan een paar minuutjes.
marlous2604  - 26 juli 2011, 10:02
"Pokéman" wrote:
Ik heb bijna nooit 3D aan. Ik vind het er niet mooier op worden in 3D. De graphics zijn beter zonder 3D in gebruik. Heel af en toe zet ik het aan maar nooit voor meer dan een paar minuutjes.
Mee eens, ik kan ook niet goed spelen in 3D, kan me niet volledig concentreren als het druk word op het scherm waardoor ik minder prettig kan mikken. Zonder 3D is het scherm ook super.
glesto  - 26 juli 2011, 10:20
"marlous2604" wrote:
"Pokéman" wrote:
Ik heb bijna nooit 3D aan. Ik vind het er niet mooier op worden in 3D. De graphics zijn beter zonder 3D in gebruik. Heel af en toe zet ik het aan maar nooit voor meer dan een paar minuutjes.
Mee eens, ik kan ook niet goed spelen in 3D, kan me niet volledig concentreren als het druk word op het scherm waardoor ik minder prettig kan mikken. Zonder 3D is het scherm ook super.
ik gebruik eigelijk zogoed als nooit 3D
ZORA (moderator)  - 26 juli 2011, 10:52
Nu lees ik reacties waarin wordt gezegd dat het schermpje op 2D blijft staan. Dan is al die moeite om een 3DS aan te schaffen toch gewoon zonde van je geld? Dan kun je net zo goed op je DS blijven spelen.
marlous2604  - 26 juli 2011, 11:21
Het scherm is beter dan een ds lite en het heeft meer opties. Een 3DS spel is ook nog super leuk om te spelen zonder 3D...
626b (moderator)  - 26 juli 2011, 11:27
"ZORA" wrote:
Nu lees ik reacties waarin wordt gezegd dat het schermpje op 2D blijft staan. Dan is al die moeite om een 3DS aan te schaffen toch gewoon zonde van je geld? Dan kun je net zo goed op je DS blijven spelen.
Nee. Het is namelijk wel de nieuwe handheld waar alle nieuwe games op komen die niet op de DS kunnen. En het 3D effect is niet het enige wat is toegevoegd, ook dingen als de eShop, Nintendo Video en gewoon de nieuwe hardware is erg belangrijk.
Tappejan  - 26 juli 2011, 11:42
Het zat er al een beetje aan te komen dat je door de 3DS een beetje duizelig word. Ik heb niet het gevoel dat dit product echt gaat doorbreken en ook niet beter gaat worden dan de gewone DS lite
daniel482  - 26 juli 2011, 11:47
Hmmm, dat is wel stom... Ik hoop dat het geen blijvende schade oplevert, maar ik ga even ietsie minder in 3D games icon_e_sad.gif
Shinigami  - 26 juli 2011, 11:54
Ik heb de 3D scherm altijd volcontinu opstaan als ik op mijn 3DS speel.
En ik heb er nog nooit last van gehad? Ik vind het zelfs goed werken.
Maar dat het toch niet echt goed is voor je ogen scrinkt me op het moment wel af.
Maar het is gelukkig toch niet iets waar van je wat over houd, Slechter zien of zo ?
marlous2604  - 26 juli 2011, 11:59
"Shinigami" wrote:
Ik heb de 3D scherm altijd volcontinu opstaan als ik op mijn 3DS speel.
En ik heb er nog nooit last van gehad? Ik vind het zelfs goed werken.
Maar dat het toch niet echt goed is voor je ogen scrinkt me op het moment wel af.
Maar het is gelukkig toch niet iets waar van je wat over houd, Slechter zien of zo ?
Dat weten we pas over een aantal jaar lijkt mij. Het lijkt mij dat je op latere leeftijd eerder last gaat krijgen van je ogen en ouderziend kan worden als je het jaren lang veel gebruikt.
ZORA (moderator)  - 26 juli 2011, 13:38
"626b" wrote:
"ZORA" wrote:
Nu lees ik reacties waarin wordt gezegd dat het schermpje op 2D blijft staan. Dan is al die moeite om een 3DS aan te schaffen toch gewoon zonde van je geld? Dan kun je net zo goed op je DS blijven spelen.
Nee. Het is namelijk wel de nieuwe handheld waar alle nieuwe games op komen die niet op de DS kunnen. En het 3D effect is niet het enige wat is toegevoegd, ook dingen als de eShop, Nintendo Video en gewoon de nieuwe hardware is erg belangrijk.
Welke games? icon_rolleyes.gif Ze worden één voor één geschrapt en tot nu toe is alleen OoT leuk om te spelen.
Veristical Blaze  - 26 juli 2011, 13:43
Ik denk dat we vooral last krijgen van dingen als moeite met accomoderen(voor de mensen die dit woord niet kennen: het aanspannen van spiertjes in je ogen om dichtbij scherper te kunnen zien). De spiertjes zullen te lang aangespannen moeten blijven als je heel lang blijft kijken naar de 3DS(hoe lager de sterkte hoe minder ze zullen moeten aanspannen denk ik), alsof je constant zit te kijken met een stukje tekst op 5 cm afstand met een lettergrootte van een paar mm, dan krijg je op een gegeven moment ook wel hoofdpijn.
kleinebram  - 26 juli 2011, 13:44
"ZORA" wrote:
"626b" wrote:
"ZORA" wrote:
Nu lees ik reacties waarin wordt gezegd dat het schermpje op 2D blijft staan. Dan is al die moeite om een 3DS aan te schaffen toch gewoon zonde van je geld? Dan kun je net zo goed op je DS blijven spelen.
Nee. Het is namelijk wel de nieuwe handheld waar alle nieuwe games op komen die niet op de DS kunnen. En het 3D effect is niet het enige wat is toegevoegd, ook dingen als de eShop, Nintendo Video en gewoon de nieuwe hardware is erg belangrijk.
Welke games? icon_rolleyes.gif Ze worden één voor één geschrapt en tot nu toe is alleen OoT leuk om te spelen.
Degene die nog moeten komen zoals starfox mario kart en mario 3D enz...
Taragon  - 26 juli 2011, 13:51
"ZORA" wrote:
"626b" wrote:
"ZORA" wrote:
Nu lees ik reacties waarin wordt gezegd dat het schermpje op 2D blijft staan. Dan is al die moeite om een 3DS aan te schaffen toch gewoon zonde van je geld? Dan kun je net zo goed op je DS blijven spelen.
Nee. Het is namelijk wel de nieuwe handheld waar alle nieuwe games op komen die niet op de DS kunnen. En het 3D effect is niet het enige wat is toegevoegd, ook dingen als de eShop, Nintendo Video en gewoon de nieuwe hardware is erg belangrijk.
Welke games? icon_rolleyes.gif Ze worden één voor één geschrapt en tot nu toe is alleen OoT leuk om te spelen.
Misschien voor jou. Ik beleef plezier aan Mercenaries en DoA. Bovendien komen de nieuwe games ook nog wel, als 3D de enige toevoeging was geweest en dat het meer iets was als een DSi, had ik het waarschijnlijk ook niet gekocht.
super robin  - 26 juli 2011, 15:09
ik heb eigenlijk nog nooit last van dat 3d gehad, maar soms doe ik dat 3d ook gewoon uit want met dat 3d is toch niet alles even duidelijk te zien af en toe.
RobinotX  - 26 juli 2011, 15:58
"ZORA" wrote:
"626b" wrote:
"ZORA" wrote:
Nu lees ik reacties waarin wordt gezegd dat het schermpje op 2D blijft staan. Dan is al die moeite om een 3DS aan te schaffen toch gewoon zonde van je geld? Dan kun je net zo goed op je DS blijven spelen.
Nee. Het is namelijk wel de nieuwe handheld waar alle nieuwe games op komen die niet op de DS kunnen. En het 3D effect is niet het enige wat is toegevoegd, ook dingen als de eShop, Nintendo Video en gewoon de nieuwe hardware is erg belangrijk.
Welke games? icon_rolleyes.gif Ze worden één voor één geschrapt en tot nu toe is alleen OoT leuk om te spelen.

Dat formuleer je heel goed. Maar er zullen heus wel mensen zijn die een 3DS hebben met Pilotwings. Omdat jij alleen OOT leuk vind betekent het natuurlijk niet dat het ook het enige leuke spel is voor andere mensen.

In de toekomst komen er betere spellen. De handheld is nog erg jong (halfjaar ofzo?) En de goede games komen er wel. Dus zeg geen domme dingen meer =P
marlous2604  - 26 juli 2011, 17:27
"Veristical Blaze" wrote:
Ik denk dat we vooral last krijgen van dingen als moeite met accomoderen(voor de mensen die dit woord niet kennen: het aanspannen van spiertjes in je ogen om dichtbij scherper te kunnen zien). De spiertjes zullen te lang aangespannen moeten blijven als je heel lang blijft kijken naar de 3DS(hoe lager de sterkte hoe minder ze zullen moeten aanspannen denk ik), alsof je constant zit te kijken met een stukje tekst op 5 cm afstand met een lettergrootte van een paar mm, dan krijg je op een gegeven moment ook wel hoofdpijn.
Ja, dat bedoelde ik ook. Als je maar lang genoeg (jaren lang) je telkens weer moet inspannen om het scherp te stellen dan worden je kringspieren en straalsgewijslopende spieren in je ogen moe en uitgerekt, dit heet ook wel ouderziend. Ik denk dat als je echt lang en veel 3D kijkt dat je miss wel uiteindelijk later als je ouder bent sneller kans kan krijgen dat je ouderziend word.
jeffrey52  - 26 juli 2011, 18:17
Bij de 3DS komt het ook wel eens voor dat er een voorwerp uit het scherm lijkt te steken, maar niet vaak. Komt omdat het schermpje te klein is om je ogen dat te laten geloven denk ik. Maar het gebeurd wel eens icon_e_wink.gif

Ik speel meestal op half 3D, behalve 's avonds. Dan heb ik er echt duidelijk meer moeite mee, dus dan zet ik 't uit.
Chrix  - 26 juli 2011, 20:04
"michanefs" wrote:
"Infernofire" wrote:
Hoofdpijn en duizeligheid door 3D? Volgens mij heb je daar na 2 weken spelen al geen last meer van. Je ogen wennen er zeer snel aan, dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je er hersenschade van oploopt.
In de eerste paar weken speelde ik nog met 3D op half aan. Als ik 3D vol aan zetten dan verloor ik het effect al vrij snel. Nu heb ik daar totaal geen last meer van.

ja en na een paar weken roken hoest je er niet meer van, dus is het niet meer ongezond.
Na een paar keer flink zuipen ben je niet zo snel meer dronken, dus is alcohol niet meer ongezond.

lekkere redenatie hoor

voor het eerst sinds maanden ingelogd om even dit te typen..
je kan kankerverwekkende stoffen and verdovings middelen niet vergelijken met hoe pixels zijn opgebouwd =_=

EDIT:
"RobinotX" wrote:
Dat formuleer je heel goed. Maar er zullen heus wel mensen zijn die een 3DS hebben met Pilotwings. Omdat jij alleen OOT leuk vind betekent het natuurlijk niet dat het ook het enige leuke spel is voor andere mensen.

In de toekomst komen er betere spellen. De handheld is nog erg jong (halfjaar ofzo?) En de goede games komen er wel. Dus zeg geen domme dingen meer =P

opzich heb je er gelijk in dat de handheld nog jong is en dar er nog wel goede games zullen komen.. maar Nintendo maakt hier een gigantisch grote fout.
ze hadden gepaard met de handheld een aantal games moet uibrengen, als je ze een spel geeft en vervolgens de ene ' teleurstelling' na de andere, dan zullen veel mensen hier genoeg van krijgen.
verder als het te lang duurt geef je mensen de kans om over te stappen naar een andere handheld of console.
michanefs  - 26 juli 2011, 23:27
"Chrix" wrote:
"michanefs" wrote:
"Infernofire" wrote:
Hoofdpijn en duizeligheid door 3D? Volgens mij heb je daar na 2 weken spelen al geen last meer van. Je ogen wennen er zeer snel aan, dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je er hersenschade van oploopt.
In de eerste paar weken speelde ik nog met 3D op half aan. Als ik 3D vol aan zetten dan verloor ik het effect al vrij snel. Nu heb ik daar totaal geen last meer van.

ja en na een paar weken roken hoest je er niet meer van, dus is het niet meer ongezond.
Na een paar keer flink zuipen ben je niet zo snel meer dronken, dus is alcohol niet meer ongezond.

lekkere redenatie hoor

voor het eerst sinds maanden ingelogd om even dit te typen..
je kan kankerverwekkende stoffen and verdovings middelen niet vergelijken met hoe pixels zijn opgebouwd =_=

Kan makkelijk hoor, net zoals je appels en peren kunt vergelijken daar het alle twee fruit is.
Het gaat erom dat als je ergens geen last (meer) van lijkt te hebben het nogsteeds schadelijk kan zijn. Net als kankerverwekkende stoffen of verslavende middelen. Dat is gewoon een legitieme vergelijking. Zij het misschien niet een sociaal geaccepteerde.
Metal Electric  - 26 juli 2011, 23:28
Ja, je krijgt nu net zoals iets als roken. Eerst vind iedereen het goed en lekker en daarna blijkt het slecht te zijn voor je en wil je er eigenlijk vanaf. Ok, dit klopt niet helemaal, want je raakt er niet aan verslaafd, maar ik doel meer op de gevolgen die pas later bekend worden gemaakt. Zelf ben ik er trouwens niet zo bang voor met het 3D effect.
michanefs  - 26 juli 2011, 23:45
"Metal Electric" wrote:
Zelf ben ik er trouwens niet zo bang voor met het 3D effect.

zeker, ik ook niet, maar dat is een geheel andere (en in dit deel van de discussie irrelevante) zaak
ramuk44  - 27 juli 2011, 0:34
ik vind vooral dat het 3D effect veel te weinig is. het is een beetje tussen goed 3D en 2D in, zelfs de LG optimus 3D geeft een beter effect, en da's een telefoon. verder vind ik dat nintendo een bundel had moeten maken van een game die standaard bij de 3DS zat zoals pilotwings. Nu ben je 300€ kwijt voordat je zelda kan spelen die al een keer is uitgebracht, of je kan alleen gezichtenjacht en Mii in misere spelen en AR games. Ik vind dat nintendo een game als steel driver of pilotwings had moeten bundelen.
J-esjeee  - 27 juli 2011, 15:03
De eerste x dat ik op de 3DS speelde wilde mn ogen echt bijna niet wennen, maar naarmate je vaker ff gaat proberen gaat het wel steeds beter.
Het is zeker vermoeiend voor je ogen waardoor het dus schadelijk kan zijn, maar als je goede ogen hebt dan zal het wel meevallen toch ? (dat denk ik dan iig)
En als je uren achter elkaar door gaat dan snap ik best dat er problemen van komen maar als je gewoon even speelt en dan pauze inlast ofso dan zal het volgens mij wel mee vallen met de schade.

Ze zeggen ook dat 2D beelden slecht zijn voor je ogen, omdat je ogen dan niet veel hoeven bij te stellen omdat alles 1 vlak is en geen diepte heeft.
Volgens mij is heel veel slecht voor je ogen maar dat laten we dan ook niet zitten dus waarom dit wel.
donkey-kong  - 27 juli 2011, 22:05
Ik zat de eerste keer wel in m'n ogen te wrijven en m'n vader kreeg er al meteen pijn aan zijn ogen van. Het doet geen pijn, het is wennen en later dan merk je het niet eens.
Hina Kagiyama  - 28 juli 2011, 1:52
Volop hardcore 3D, bam! Hoewel ik Zelda er juist hinderlijker door vond spelen.
glesto  - 28 juli 2011, 11:10
"Hina Kagiyama" wrote:
Volop hardcore 3D, bam!
net het tegenovergestelde
Wezel  - 30 juli 2011, 10:30
Vroeger dacht men dat je ernstig ziek kon worden van het rijden in een auto.
Ik verwacht dus ook dat het gewoon helemaal niet schadelijk is. Sowieso is het nogal stom om iets in 3D te blijven kijken als je pijn krijgt aan je ogen. En dan nog, je ogen moet je constant scherpstellen? Ik ben geen expert, maar moet dit in het echte leven ook niet?
michanefs  - 30 juli 2011, 10:48
"Wezel" wrote:
En dan nog, je ogen moet je constant scherpstellen? Ik ben geen expert, maar moet dit in het echte leven ook niet?

niet in deze extreme mate.
BartNintendo  - 30 juli 2011, 11:14
Ik zet nooit 3D aan . Alleen ff als ik een filmpje ofzo wil zien. icon_link.png
Guitarherozero  - 30 juli 2011, 11:17
Waarom heb je dan zo'n ding gekocht :")?

Ik merk meestal na 5 minuten niks meer van het 3d effect.
michanefs  - 30 juli 2011, 11:21
"Guitarherozero" wrote:
Waarom heb je dan zo'n ding gekocht :")?

Ik merk meestal na 5 minuten niks meer van het 3d effect.

dit blijft een domme vraag, hoevaak die ook gesteld wordt in de diverse topics met dit onderwerp: De exclusieve spellen van deze nieuwe generatie uiteraard (die mij tot nu toe niet genoeg boeien om het ding te kopen, maar dat ter zijde).
Wezel  - 30 juli 2011, 11:28
"michanefs" wrote:
"Wezel" wrote:
En dan nog, je ogen moet je constant scherpstellen? Ik ben geen expert, maar moet dit in het echte leven ook niet?

niet in deze extreme mate.
Extreem. Diepte is diepte.

Mij boeit het iig niet meer wat er uit die onderzoeken rolt, dan gaan mn ogen maar naar de haaien.
michanefs  - 30 juli 2011, 11:33
"Wezel" wrote:
"michanefs" wrote:
"Wezel" wrote:
En dan nog, je ogen moet je constant scherpstellen? Ik ben geen expert, maar moet dit in het echte leven ook niet?

niet in deze extreme mate.
Extreem. Diepte is diepte.

Mij boeit het iig niet meer wat er uit die onderzoeken rolt, dan gaan mn ogen maar naar de haaien.
Diepte is diepte, maar in mijn leven verspring ik niet iedere seconde naar een andere 'camera' positie. Jij wel?
Wezel  - 30 juli 2011, 12:25
"michanefs" wrote:
"Wezel" wrote:
"michanefs" wrote:
niet in deze extreme mate.
Extreem. Diepte is diepte.

Mij boeit het iig niet meer wat er uit die onderzoeken rolt, dan gaan mn ogen maar naar de haaien.
Diepte is diepte, maar in mijn leven verspring ik niet iedere seconde naar een andere 'camera' positie. Jij wel?
Wat bedoel je met camerapositie?
michanefs  - 30 juli 2011, 13:10
dat mijn ogen op één plaats stil staan en altijd vanuit dat standpunt kijkt naar de wereld om mij heen. Bij een game of een film wordt iedere scene vanuit meerdere posities bekeken worden en dat er dus van camera naar camera wordt gesprongen.

Dat ik vanaf mijn balkon naar buiten kijk en een auto zie langsrijden vergt minder van mijn ogen, dan dat ik tijdens een film een overviewshot zie die onmiddellijk wordt vervangen door een close-up van het gezicht van personage A dat dan weer verspringt naar een volgend beeld binnen enkele secondes.
Wezel  - 30 juli 2011, 13:40
"michanefs" wrote:
dat mijn ogen op één plaats stil staan en altijd vanuit dat standpunt kijkt naar de wereld om mij heen. Bij een game of een film wordt iedere scene vanuit meerdere posities bekeken worden en dat er dus van camera naar camera wordt gesprongen.

Dat ik vanaf mijn balkon naar buiten kijk en een auto zie langsrijden vergt minder van mijn ogen, dan dat ik tijdens een film een overviewshot zie die onmiddellijk wordt vervangen door een close-up van het gezicht van personage A dat dan weer verspringt naar een volgend beeld binnen enkele secondes.
Oh zo. Nou snap ik dat argument juist nog minder, want heb jij ooit last gekregen van je ogen door die camerapunten?
michanefs  - 30 juli 2011, 13:41
"Wezel" wrote:
"michanefs" wrote:
dat mijn ogen op één plaats stil staan en altijd vanuit dat standpunt kijkt naar de wereld om mij heen. Bij een game of een film wordt iedere scene vanuit meerdere posities bekeken worden en dat er dus van camera naar camera wordt gesprongen.

Dat ik vanaf mijn balkon naar buiten kijk en een auto zie langsrijden vergt minder van mijn ogen, dan dat ik tijdens een film een overviewshot zie die onmiddellijk wordt vervangen door een close-up van het gezicht van personage A dat dan weer verspringt naar een volgend beeld binnen enkele secondes.
Oh zo. Nou snap ik dat argument juist nog minder, want heb jij ooit last gekregen van je ogen door die camerapunten?

bij 2d nooit, bij 3d vergt het (veel) meer scherp stellen van je ogen. daar de diepte per beeld sterk varieert en in het echte leven dus niet.
Wezel  - 30 juli 2011, 13:48
"michanefs" wrote:
"Wezel" wrote:
"michanefs" wrote:
dat mijn ogen op één plaats stil staan en altijd vanuit dat standpunt kijkt naar de wereld om mij heen. Bij een game of een film wordt iedere scene vanuit meerdere posities bekeken worden en dat er dus van camera naar camera wordt gesprongen.

Dat ik vanaf mijn balkon naar buiten kijk en een auto zie langsrijden vergt minder van mijn ogen, dan dat ik tijdens een film een overviewshot zie die onmiddellijk wordt vervangen door een close-up van het gezicht van personage A dat dan weer verspringt naar een volgend beeld binnen enkele secondes.
Oh zo. Nou snap ik dat argument juist nog minder, want heb jij ooit last gekregen van je ogen door die camerapunten?

bij 2d nooit, bij 3d vergt het (veel) meer scherp stellen van je ogen. daar de diepte per beeld sterk varieert en in het echte leven dus niet.
Dat wel ja, maar erg schadelijk is het dan alsnog niet.
Nmaster  - 30 juli 2011, 13:53
Ik heb de 3D-schakelaar altijd aanstaan. Op zo'n 75%. Soms hoger, soms lager. Geen enkel probleem mee.
glesto  - 30 juli 2011, 14:51
"Nmaster" wrote:
Ik heb de 3D-schakelaar altijd aanstaan. Op zo'n 75%. Soms hoger, soms lager. Geen enkel probleem mee.
heb oo nooit problemen met 3D
michanefs  - 30 juli 2011, 14:53
"Wezel" wrote:
Dat wel ja, maar erg schadelijk is het dan alsnog niet.

misschien dus juist wel. Extremen helpen in iedergeval nooit. Zie het zo:

Als je hard rijd met je auto en geleidelijk afremt over een lange afstand is dat beter voor je remmen dan dat je hard remt en ineens remt. Uiteindelijk slijt je rem in die situatie veel sneller. ZO (mogelijk) ook met je ogen. Als het langzaam kan accomoderen is dat beter dan als het non-stop op volle spanning moet werken.

Geen idee of dat in de praktijk ook zo zal blijken te zijn, maar het lijkt een reeele mogelijkheid
Wezel  - 31 juli 2011, 1:02
"michanefs" wrote:
"Wezel" wrote:
Dat wel ja, maar erg schadelijk is het dan alsnog niet.

misschien dus juist wel. Extremen helpen in iedergeval nooit. Zie het zo:

Als je hard rijd met je auto en geleidelijk afremt over een lange afstand is dat beter voor je remmen dan dat je hard remt en ineens remt. Uiteindelijk slijt je rem in die situatie veel sneller. ZO (mogelijk) ook met je ogen. Als het langzaam kan accomoderen is dat beter dan als het non-stop op volle spanning moet werken.

Geen idee of dat in de praktijk ook zo zal blijken te zijn, maar het lijkt een reeele mogelijkheid
Ik snap je voorbeeld, maar als je irl van een voorwerp dat ver weg staat plots naar iets kijkt dat dichtbij staat en dat de hele tijd afwisselt dan valt het nog wel mee hoor. Maargoed, ik denk niet dat het schadelijk is.
J-esjeee  -  1 augustus 2011, 12:16
"michanefs" wrote:
"Wezel" wrote:
En dan nog, je ogen moet je constant scherpstellen? Ik ben geen expert, maar moet dit in het echte leven ook niet?

niet in deze extreme mate.

Ik snap jullie beide, want in het echte leven moet je idd ook blijven scherp stellen van licht naar donker en van ver naar bv dichtbij.

Maar altijd 3D kan gewoon zwaar vermoeiend voor je ogen zijn, maar dan heb ik ook zo een idee dat je het bv rustig kan opbouwen, en als je optijd stopt met 3D wanneer je echt merkt dat je ogen moe worden of wat dan ook, dat er dan niet echt problemen zullen gaan onstaan voor je ogen.

Als 3D echt zo slecht zou zijn voor je ogen, waarom zou iedereen dan telkens meer 3D maken, zoals TV's en tientallen films..

Ik denk echt dat het kwestie van wennen is en ook van hoe je ogen zelf zijn.
Ze zeggen toch ook dat het minder 3D van de 3DS minders schadelijk is dan normala 3D omdat dit zeg maar het scherm in gaat en er niet uit komt ?! (of het echt zo is weet ik niet maarja wie weet)

Als ik mn 3DS heb dan ga ik gewoon gelijdelijk opbouwen en optijd stoppen met 3D zodat mijn ogen rustig kunnen wennen ipv 1 klap en dan boem icon_razz.gif

Edit:veel 2D is ook slecht voor je ogen aangezien je ogen daarbij juist niet hoeven bij te stellen kwa diepte enzo, dus eigenlijk is veel slecht voor je ogen maar toch blijven we het doen dus volgens mij zal het allemaal wel mee vallen icon_e_smile.gif
gewoon ik  -  1 augustus 2011, 18:47
Ik zet m'n 3D ook meestal uit. 'k Zet het ook soms wel aan hoor, maar overlaatst was ik een 45-tal minuten mét 3D aan het spelen en ineens begonnen me ogen te tranen, snel de 3D afgezet natuurlijk. Oh, en duizelig word ik er niet van. icon_e_smile.gif
michanefs  -  1 augustus 2011, 23:53
"J-esjeee" wrote:
Als 3D echt zo slecht zou zijn voor je ogen, waarom zou iedereen dan telkens meer 3D maken, zoals TV's en tientallen films..

Als alcohol zo slecht is voor je hersenen, waarom verkopen ze het in de supermarkt
Als sigaretten kanker verwekkend zijn, waarom verkopen ze het in de supermarkt
Als drugs verslavend zijn, waarom gedoogd de Nederlandse overheid het

Gewoon een vraag en aanbod kwestie, niets met feiten te maken. En in het geval van de 3ds zijn de feiten momenteel niet bekend. Kan vriezen, kan dooien
Laatste posts
Het grote associatie topic. (11446)
door Edesto, 22:42
League of Legends (248)
door Michelangelos, 22:41
Avatar: The Legend of Korra (201)
door Jericho, 22:41
Het verkloot iemands wens topic! (1819)
door xtariqx, 22:36
[PS3] Het algemene Playstation 3-topic (296)
door 0oelineeo0, 22:34
Tweet laden...
NGamer 01-2012
[N]Gamer Crew
[N]Gamer schrijft al acht jaar onafhankelijk over Nintendo. Heb je een nieuwstip of een vraag aan de redactie? Mail ons!
www.nedgame.nl, het grootste assortiment aan games en accessoires (nieuw en gebruikt)!